AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
ElektromobilitaNovinky

Ako sa hasí horiaca Tesla? Ťažko, potrebovať budete viac ako 10 000 litrov vody

Elektromobily so sebou prinášajú skryté, resp. málo známe riziká. Jedným z nich je aj riziko požiaru pri nehode, ktoré je podstatne vyššie než pri tradičných automobiloch.

Eva Cimbálková
21. januára 2020 09:23
Eva Cimbálková
Zdieľať
Zdieľať

Elektromobily so sebou prinášajú skryté, resp. málo známe riziká. Jedným z nich je aj riziko požiaru pri nehode, ktoré je podstatne vyššie než pri tradičných automobiloch. Batériové články totiž dokážu horieť dlhšie a uhasiť je ich podstatne náročnejšie.

Kapitoly
Špeciálny výcvik hasičovKoľko vody je nutné použiť?

Po upozornení niekoľkých čitateľov, za čo ďakujeme, sme článok upravili. Hovorca rakúskych hasičov totiž nešpecifikoval, koľko vody použili. V príručke vydanej Americkou Národnou asociáciou požiarnej ochrany sa 11 tisíc litrov spomína. Preto tento údaj v prípade rakúskeho požiaru mohol, no nemusel byť presný.

Presvedčil sa o tom aj 57-ročný Rakúšan, ktorý začiatkom októbra stratil kontrolu nad svojou Teslou a narazil do stromu. Z horiaceho elektromobilu sa našťastie stihol dostať včas. Uhasenie však samozrejme ostalo na hasičoch, ktorí s Teslou mali plné ruky práce.

Komponenty v Tesle pod vysokým napätím

Najviac problémovou časťou elektromobilu sú samozrejme batérie, ktoré sú uložené v spodnej časti vozidla. Sú plné rôznych chemikálií, ktoré môžu počas požiaru unikať a tým vážne ohroziť zasahujúcich hasičov či okoloidúcich.

Ani tam však komplikácie nekončia. Elektromobil sa totiž podľa slov hovorcu rakúskych hasičov môže opätovne vznietiť až 3 dni po prvotnom uhasení. Rakúski hasiči tak preto v prípade vyššie spomínanej nehody nasadili špeciálny vodotesný kontajner s rozmermi 6,8 x 2,4 x 1,5 metra, do ktorého uložili Teslu a zaliali ju vodou. Takto v nej „plávala“ tri dni.

Batérie sa môžu poškodiť aj pri zdvíhaní elektromobilu. Na tento účel sú zosilnené 4 miesta.

Špeciálny výcvik hasičov

Nebezpečenstvá, resp. komplikácie hasenia elektromobilov sa bližšie rozhodla preskúmať aj Americká Národná asociácia požiarnej ochrany (NFPA). Spolu s Teslou pripravila program školenia o bezpečnosti vozidiel na alternatívne palivá určený pre hasičov a ďalšie záchranné zložky, ktoré môžu prísť do styku s poškodeným elektromobilom.

Asociácia pripravila podrobné aj stručné návody ku modelom Model 3, Model S, Model X a Roadster. V návode sa tak môžete dozvedieť, ktoré komponenty sú pod vysokým napätím, kde sú uložené airbagy či ako otvoriť dvere aj vtedy, keď elektromobil stratil energiu.

Návod hasičov upozorňuje aj na tak banálnu vec ako je zdvihnutie elektromobilu pre účel odstránenia z miesta nehody. Nie je to totiž tak jednoduché ako pri automobiloch na fosílne palivá. Spodok elektromobilov je totiž plný akumulátorov, ktoré by sa pri nesprávnej manipulácii mohli poškodiť a začať horieť. Tesly majú zosilnené štyri miesta karosérie, ktoré sú určené na bezpečné zdvíhanie.

Hasiči by mali vedieť, ako Teslu otvoriť zvnútra aj zvonku. Ide to aj bez elektrickej energie.

Koľko vody je nutné použiť?

Asociácia ďalej objasňuje, že na uhasenie horiacej Tesly môže byť potrebných až 3 000 galónov vody, čo je po prepočte závratných 11 356 litrov vody. Rakúski hasiči teda neboli ďaleko od pravdy. Keď hasičom dôjde voda, môžu pokračovať v hasení penou alebo snehom. Hasenie vodou je však považované za preferovaný spôsob, ku ktorému by sa malo vrátiť hneď ako je to možné.

Hasiči by ďalej mali vedieť ako prerušiť vysokonapäťový obvod. K tomuto účelu Tesla pripravila jednoduchý prístup cez predný kufor. Tam už nájdu ochranný kryt, ktorý je istený niekoľkými sponami. Následne je nutné prerezať, resp. hydraulickými nožnicami prestrihnúť slučku. Rovnaká slučka sa nachádza aj pri stĺpiku za zadnými dverami.

Príručka ďalej vysvetľuje, čo majú hasiči robiť v prípade, ak by došlo k ponoreniu elektromobilu, ako aj to, ako otvoriť dvere či už zvonku alebo zvnútra. Ak si chcete prečítať návod, môžete tak spraviť na tomto odkaze (Model 3).

Štítky:tesla
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByEva Cimbálková
Follow:
Študentka marketingu, milovníčka radu Galaxy Note a gramatiky. Evka je neoddeliteľnou súčasťou nášho tímu.

Najčítanejšie

Booking má problém: Obľúbenú platformu žaluje 25 krajín EÚ, ceny dovoleniek sa môžu výrazne zmeniť

Lukáš Zachar
3 Min Read

POZOR na zajtrajšok: WhatsApp prestáva fungovať tisícom Slovákov, skontrolujte si svoj telefón

Lukáš Zachar
3 Min Read

Slovákov zasiahla nová vlna podvodov: Útočníci cez WhatsApp pripravujú ľudí o peniaze, polícia varuje, že škody môžu byť veľké

Lukáš Zachar
3 Min Read

YouTube pritvrdzuje: Platiaci používatelia dostanú viac reklám, Google priznáva, že potrebuje peniaze

Lukáš Zachar
3 Min Read

Môže sa vám páčiť

Aplikácie

MIMORIADNE varovanie: Obávaný vírus Crocodilus útočí na smartfóny Slovákov, oklamané sú už stovky ľudí

3 Min Read
Aplikácie

Nová umelá inteligencia desí aj odborníkov: Model od Anthropic vie klamať, intrigovať a dokonca vydierať ľudí

4 Min Read
Aplikácie

POZOR: YouTube končí na obľúbených smartfónoch, tisíce Slovákov stratia prístup k populárnej aplikácii (ZOZNAM zariadení)

4 Min Read
Novinky

Koniec zdieľania čísla: WhatsApp prichádza s novinkou, ktorá poteší každého používateľa

4 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?