Rezervačná platforma Booking, ktorú využívajú tisícky Slovákov na rezerváciu dovoleniek, čelí v týchto týždňoch rozsiahlej žalobe hotelierov z 25 európskych krajín vrátane Slovenska. Európski hotelieri obviňujú spoločnosť z neférových obchodných praktík a nadmerných poplatkov, čo podľa nich vedie k deformácii trhu.
Hotelierom prekážajú vysoké provízie a obmedzovanie konkurencie
Hlavnou príčinou súčasného konfliktu medzi hoteliermi a platformou Booking sú vysoké provízne poplatky, ktoré sa pohybujú medzi 7 až 11 percentami. Reálny príjem hotelov z každej rezervácie však môže predstavovať len približne 60 eur zo 100 eur, ktoré zákazník zaplatí, čo predstaviteľov ubytovacích zariadení výrazne znevýhodňuje. Problém násobili aj pravidlá, ktoré Booking dlhodobo uplatňoval na svojich zmluvných partnerov. Hotely totiž ešte donedávna nesmeli na svojich oficiálnych stránkach ponúkať zákazníkom izby lacnejšie, ako boli ponuky na Bookingu.
Podľa Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska boli tieto pravidlá priamou prekážkou slobodnej hospodárskej súťaže a obmedzovali schopnosti hotelov konkurovať platforme priaznivejšími cenami. Zástupcovia menších ubytovacích zariadení navyše upozorňujú, že práve priame rezervácie cez služby hotelov dokážu poskytnúť zákazníkom atraktívnejšie podmienky, napríklad wellness pobyt alebo stravovanie zahrnuté v pôvodnej cene, čo cez Booking často možné nie je.
Žaloba má potenciál znížiť ceny ubytovania aj na Slovensku
Hromadná žaloba, do ktorej sa okrem Slovenska zapojilo ďalších 24 krajín Európskej únie, nabrala za krátku dobu enormné rozmery a môže mať významné dôsledky nielen pre Booking, ale aj pre európsky trh s turistickým ubytovaním. Hotelieri prostredníctvom žaloby žiadajú náhradu škôd za roky, počas ktorých boli nútení dodržiavať nekonkurenčné pravidlá a znášať vysoké poplatky, ktoré narušili hospodárske prostredie.
Podporu pritom prisľúbilo aj slovenské ministerstvo cestovného ruchu a športu, ktoré okrem politickej podpory zabezpečí hotelierom priamu právnu asistenciu. Cieľom je podľa ministerstva zjednodušiť hotelierom presadzovanie ich záujmov a podporiť zdravú konkurenciu na trhu ubytovania.
Očakáva sa pozitívny dopad na slovenských spotrebiteľov
Ak by žaloba skončila pre hotelierov úspešne, spotrebitelia na Slovensku by mohli pocítiť pozitívne efekty vo forme nižších cien ubytovania. Slobodnejšia konkurencia by podľa odborníkov a zástupcov hotelov mohla priniesť väčšiu transparentnosť cenotvorby a pružnejšie reagovanie hotelov na potreby zákazníkov.
Zmeny, ktoré sa v dôsledku súdneho sporu očakávajú, môžu hotelom pomôcť nadviazať priamy a efektívnejší vzťah so zákazníkmi. Či už ide o poskytovanie výhodnejších cenových ponúk alebo dodatočných služieb, očakávané uvoľnenie pravidiel by mohlo výrazne prispieť k zvýšeniu konkurencieschopnosti slovenských hotelov aj penziónov a viesť k širšej ponuke s ústretovými cenovými podmienkami pre koncového zákazníka.