Od stredy 18. júna 2025 operátor Orange uplatňuje výrazné sprísnenie pravidiel pretáčania reklamných blokov pri sledovaní televízneho archívu. Toto nové opatrenie ovplyvní všetkých zákazníkov využívajúcich OTT alebo IPTV služby od Orangeu pri sledovaní vysielania mediálnej skupiny Markíza. Technická zmena prichádza priamo na základe požiadavky samotného poskytovateľa obsahu, ktorý tým sleduje zvýšenie svojich inzertných výnosov.
Bez pretáčania reklám prvé tri dni
Diváci, ktorí sú zvyknutí sledovať obľúbené seriály či programy z archívu, sa od 18. júna stretnú s obmedzením možnosti pretáčať reklamné bloky. V praxi to znamená, že minimálne prvé tri dni po pôvodnom odvysielaní konkrétnych programov nebudú mať možnosť preskakovať reklamy, ale budú musieť zhliadnuť kompletnú reklamnú prestávku. Po uplynutí 72-hodinovej lehoty operátor opäť umožní voľné pretáčanie nahrávok.
Obmedzenie pretáčania sa okrem streamovaného archívu týka aj nahraných relácií a filmov, pričom podobné pravidlá platia aj pri využívaní funkcie vrátenia bežiaceho programu späť na jeho začiatok. Zákazníci však získajú určitú mieru flexibility – operátor upresnil, že počas prvých 60 sekúnd od spustenia akejkoľvek nahrávky zostane možnosť voľne pretáčať obsah dopredu aj dozadu zachovaná. Diváci si tak budú môcť pohodlne vyhľadať miesto, kde predtým sledovanie prerušili.
Trend obmedzovania reklám pokračuje naprieč trhom
Prijatie tohto kroku zo strany Orange prebieha v rámci širšieho trendu medzi operátormi na slovenskom trhu. Rovnaké či obdobné pravidlá už skôr prijali viacerí ďalší televízni a internetoví poskytovatelia ako Telekom, Skylink, O2, Digi Slovakia či SledovanieTV. Už tento týždeň sa rovnaké opatrenie chystá implementovať aj operátor Slovanet.
Mediálna skupina Markíza, ktorá v súčasnosti okrem hlavnej televízie prevádzkuje aj látkovo či tematicky zamerané kanály Doma, Dajto, ako aj Markíza Krimi a Klasik, sa touto cestou snaží maximalizovať svoje reklamné príjmy. Reklama odvysielaná počas oneskoreného (čiže časovo posunutého) sledovania programov sa totiž v poslednom období ukázala ako čoraz významnejšia položka príjmov vysielateľov.
Divákom nezostáva iná voľba
Nárast tohto javu je spôsobený hlavne zmenami diváckych návykov a rastúcim významom konzumácie obsahu prostredníctvom internetových služieb. Vysielatelia preto vnímajú potrebu zosilniť reklamný zásah, aby ochránili a ďalej posilňovali svoje príjmy. Divákom, ktorí využívajú OTT či IPTV služby, nezostáva iná možnosť, než nové pravidlá akceptovať. Výsledkom však môže byť výrazne dlhší čas strávený pred obrazovkou kvôli povinnosti sledovania kompletných reklamných prestávok.
Orange ako jeden z významných slovenských operátorov sa týmto krokom zaradil medzi spoločnosti prispievajúce k celkovému trendu obmedzovania pretáčania reklamného obsahu v rámci digitálnych televíznych služieb. V najbližšom období môžu slovenskí diváci počítať so stále častejším výskytom podobných technických úprav aj u ďalších operátorov.