Slovenská pošta pripravila rozsiahly plán transformácie, ktorého cieľom je optimalizovať prevádzky, modernizovať spoločnosť a zvýšiť jej ekonomickú efektívnosť. Plán, ktorý spoločnosť odštartuje už tento rok, zahŕňa presuny služieb z niektorých kamenných prevádzok na väčšie pobočky a zavádzanie technológií na princípe franšízy, čím by malo dôjsť aj k vytvoreniu nových pracovných miest, informuje denník Teraz.sk.
Optimalizácia siete začína, pošty čakajú veľké zmeny
Podľa informácií, ktoré vedenie Slovenskej pošty poskytlo na utorkovej tlačovej konferencii, bude prvou viditeľnou zmenou zrušenie 26 pobočiek v krajských mestách ešte v priebehu tohto roka. Zákazníci o služby neprídu, keďže agenda zrušených pracovísk prejde na väčšie nástupnícke pošty. Na nich sa zároveň zlepší personálne pokrytie a predĺžia sa otváracie hodiny.
Celkovo sa Slovenská pošta zaviazala neznižovať dostupnosť poštových služieb, ale upraviť ich formu. Cieľom je pretvoriť súčasnú sieť pobočiek na model s výrazným zastúpením franšízových prevádzok. Podľa plánov predstavených generálnym riaditeľom Slovenskej pošty Vladislavom Kupkom by sa mal počet vlastných pobočiek upraviť na 400 a počet franšízových pracovísk by mal vzrásť až na 1 000 do roka 2028.
Dlhodobá neudržateľnosť, príčinou sú ekonomické straty
Dôvodom hlbokých zmien vo fungovaní Slovenskej pošty je jej nepriaznivá finančná situácia. Z aktuálne prevádzkovaných 1 365 kamenných pobočiek viac ako tisíc vykazuje stratovú prevádzku. K týmto stratám významným spôsobom prispieva dlhodobý pokles návštevnosti, úbytok záujmu o klasickú korešpondenciu a stagnácia v segmente balíkových služieb.
Finančná stabilizácia spoločnosti sa preto stala prioritou, pričom transformácia sa opiera o tri strategické piliere. Prvý z nich predstavuje konsolidácia poštovej siete od krajských miest cez okresné mestá až po vidiek. Druhým pilierom je zefektívnenie interných procesov, a tretím pilierom sú technologické inovácie vrátane umelej inteligencie, robotizácie a automatizovaných riešení, ktoré by mali zmodernizovať prevádzku pobočiek a služieb.
Modernizácia služieb a vznik nových pracovných príležitostí
Slovenská pošta už má jasný harmonogram zmien, ktorý v nasledujúcich troch rokoch postupne zavedie plánovanú štruktúru franšízových bodov v spolupráci so samosprávami aj súkromnými podnikateľmi. V tomto modeli sa inšpirovala úspešnými príkladmi zo zahraničia.
Súčasne so zmenami na úrovni pobočiek prichádza Slovenská pošta aj so zjednodušením svojho produktového portfólia a prehodnotením frekvencie doručovania. Pošta plánuje výraznejšie využívať samoobslužné kiosky a rozširovať BalíkoBoxy, čím chce flexibilnejšie reagovať na aktuálne potreby zákazníkov. Navyše každá pošta bude ešte v tomto roku schopná poskytovať širšie spektrum štátnych služieb.
Vďaka iniciovanej transformácii spoločnosť očakáva taktiež vznik nových pracovných miest, predovšetkým v logistike, balíkových službách a doručovateľských oddeleniach. Podľa vedenia Slovenskej pošty tento proces pozitívne ovplyvní verejné vnímanie poštových služieb a zabezpečí ekonomickú stabilitu organizácie aj do budúcnosti.