Hudobné televízne stanice značky MTV, ktoré celé dekády patrili k obľúbeným možnostiam sledovania pre divákov viacerých generácií, na slovenskom trhu ukončia koncom roku 2025 vysielanie. Toto rozhodnutie prinesie koniec populárnych staníc Club MTV, MTV Hits, MTV Live HD, ako aj tematických kanálov MTV 80s, MTV 90s a MTV 00s. Jediným vysielaným kanálom pod značkou MTV na Slovensku tak zostane MTV Europe.
Operátori rozhodnutím prekvapení, dôvody zostávajú nejasné
Distribúciu MTV staníc na slovenskom trhu zabezpečuje spoločnosť Axocom. Podľa jej zástupcu spoločnosť nemá bližšie informácie o dôvodoch ukončenia vysielania ani o prípadnej alternatíve, ktorou by mohli byť tieto populárne stanice nahradené. MTV Europe síce zostáva dostupný slovenským divákom a ponúka aj české titulky, no namiesto klasického hudobného obsahu sa jeho vysielanie sústreďuje prevažne na formáty zábavy a reality šou.
Koniec spomínaných televíznych staníc MTV korešponduje s aktuálnymi trendmi, v rámci ktorých tradičné televízne vysielanie stále viac ustupuje digitálnym službám. Obľúbenosť platforiem ako Spotify, YouTube či Apple Music výrazne narastá a mení súčasné spotrebiteľské preferencie. Spotrebitelia oceňujú predovšetkým vysokú dostupnosť digitálnych služieb, lepšiu kvalitu zvuku a obrazu či možnosti personalizovaných playlistov, ktoré presne korešpondujú s ich osobnými preferenciami a aktuálnymi hudobnými trendmi.
V tomto prostredí hudobná služba YouTube zaujme najmä svojou širokou databázou videoklipov, zatiaľ čo platformy ako Spotify alebo Apple Music preferujú platené služby bez reklám s detailnou personalizáciou obsahu. Poplatkové služby ponúkajú používateľom aj možnosť neobmedzeného počúvania offline, čo ešte viac priťahuje mladšiu generáciu a postupne oslabuje pozíciu tradičných televíznych hudobných staníc.
Nové príležitosti pre hudobné televízie aj digitálne platformy
Očakáva sa, že zánik MTV kanálov môže vytvoriť priestor na slovenskom trhu pre konkurenčné hudobné televízie. Ako možný kandidát sa spomína napríklad česká skupina Óčko, ktorá na Slovensku už pôsobí so svojimi stanicami Óčko, Óčko Star, Óčko Expres a Óčko Black. Dostupnosť týchto kanálov je u slovenských operátorov rozšírená a mohli by efektívne zaplniť vzniknutú medzeru na trhu.
Zmena diváckych preferencií smerom k digitálnym platformám je však čoraz evidentnejšia. Mladšie cieľové skupiny jednoznačne preferujú moderné, personalizované služby pred klasickým televíznym vysielaním. Ukončenie prevádzky tematických hudobných staníc MTV by preto mohlo ďalej posilniť pozície digitálnych služieb ako Spotify či Apple Music, ktoré v súčasnosti hrajú dominantnú úlohu v spôsobe konzumácie hudobného obsahu medzi novými generáciami slovenských poslucháčov.
Čas do konca roka 2025 ukáže, ako sa trhu podarí prispôsobiť na aktuálnu situáciu a či alternatívne televízne a digitálne platformy dokážu efektívne využiť tento nový priestor, ktorý sa im otvorí po ukončení pôsobenia populárnych staníc MTV na Slovensku.