Pred 18 rokmi, presne 29. júna 2007, sa začal predávať prelomový produkt, ktorý ovplyvnil celý technologický priemysel – prvý Apple iPhone. Predstavený bol síce už v januári 2007, verejnosť však naň čakala až do leta. Po uvedení bol dostupný výhradne prostredníctvom amerických operátorov. Dnes ho pozná celý svet ako smartfón, ktorý definoval súčasnú podobu mobilných zariadení, no v čase svojho uvedenia budil veľké kontroverzie, uvádza portál Živě.cz.
Od vysmievaného zariadenia k prelomovému produktu
Aj keď bol iPhone revolučný vďaka svojmu plne dotykovému displeju, ovládanému prstami, a novému, jednoduchému používateľskému rozhraniu, mnohé jeho nedostatky vyvolávali ostrú kritiku či priam posmech aj od renomovaných osobností v technologickom svete. V tom čase zaujal najmä verejný výsmech zo strany výkonného riaditeľa Microsoftu, Steva Ballmera.
Pôvodný iPhone napríklad vôbec nepodporoval siete 3G ani GPS navigáciu. V telefóne nebola dokonca ani možnosť inštalácie aplikácií cez App Store, pretože ten bol predstavený až neskôr. Spočiatku chýbali aj populárne funkcie, ako boli MMS správy či prehrávanie Java aplikácií a Flash obsahu.
Aj hardvérová výbava bola veľmi jednoduchá. Displej mal iba 3,5 palca a rozlíšenie len 320 × 480 pixelov, hoci Steve Jobs ho na prezentácii nazval veľkým. Zariadenie disponovalo úložiskom iba vo veľkosti 4 alebo 8 GB. Dvojmegapixelový fotoaparát bol síce moderný, no nedokázal vôbec natáčať video.
Napriek týmto nevýhodám, aj pomerne vysokej cenovke 399 dolárov, iPhone okamžite získal množstvo fanúšikov a stal sa obrovským predajným úspechom. Jeho príchod mobilný trh výrazne zmenil a vyprovokoval vznik novej konkurencie. Už rok po jeho uvedení bol uvedený operačný systém Android spolu s prvými smartfónmi, ktoré mali ambíciu iPhonu konkurovať. Apple musel reagovať rýchlym vylepšovaním svojho produktu, vďaka čomu nakoniec vytvoril štandard modernej mobilnej komunikácie.
Dominancia Apple sa opiera o ekosystém
Dnešné iPhony patria k absolútnej technologickej špičke a predstavujú istotu prémiovej kvality. Apple však neuspel len vďaka výnimočným hardvérovým parametrom svojich zariadení. Kľúčovým faktorom je najmä ekosystém, v ktorom všetky produkty kalifornskej firmy navzájom spolupracujú. Táto úroveň vzájomnej integrácie je dnes prakticky bez konkurencie, hoci podobné pokusy robia aj ďalšie firmy.
Zároveň sa však ekosystém výrobkov Apple stáva pre mnohých používateľov „zlatou klietkou“. Firma totiž systém dizajnuje tak, aby bolo veľmi komplikované, ak nie nemožné, bez určitých obetí prejsť na platformy konkurenčných značiek.
Situácia by sa však v blízkej dobe mohla zmeniť. Európska únia totiž plánuje zaviesť opatrenia, ktoré by Apple prinútili povoliť širší prístup tretím stranám. Cieľom nových pravidiel má byť posilnenie hospodárskej súťaže a stimulovanie ďalších inovácií. Apple sa však snaží tomuto scenáru tvrdo brániť.
Pomalé inovácie a rastúca nespokojnosť
Navzdory rastúcim protestom proti údajnej uzavretosti systému Apple nemožno poprieť úspešnosť firemného biznis modelu. Dôkazom toho sú silné hospodárske výsledky a trhová kapitalizácia americkej spoločnosti, ktorá ju v súčasnosti radí na pozíciu tretej najhodnotnejšej firmy sveta – pred Apple sa držia len Microsoft a Nvidia.
Zároveň však narastá aj kritika pomalého tempa inovácií zo strany kalifornského výrobcu. Niektoré komponenty v aktuálnych produktoch sa podľa odborníkov vyvíjajú veľmi pomalým tempom v porovnaní s aktuálnymi možnosťami technológií. Dôvod pre takéto oneskorenie nie je celkom jasný, ale vyvoláva otázku, do akej miery Apple ešte ťaží z vernosti svojich fanúšikov a do akej miery to môže ohroziť spokojnosť používateľov v budúcnosti.
V každom prípade ostáva prvý iPhone ikonickým míľnikom vo vývoji spotrebiteľských technológií. A hoci dnes jeho pôvodná verzia pôsobí zastarane, pred 18 rokmi položila základ k zrodu zariadenia, bez ktorého si dnešnú digitálnu éru možno len ťažko predstaviť.