Apple, známy svojimi prémiovými zariadeniami, údajne pripravuje významný krok, ktorý by mohol zmeniť pravidlá hry na trhu s prenosnými počítačmi. Podľa dostupných informácií firma pracuje na lacnom MacBooku, ktorý by cenovo podliezol aktuálny MacBook Air. Novinka má poskytnúť dostupnú alternatívu pre širšie publikum a predovšetkým konkurovať rozšíreným Chromebookom od Google, ktoré sú populárne najmä medzi študentmi.
Štartovacia cena pod 600 dolárov
Podľa portálu BGR.com sa predpokladá, že základný model nového MacBooku by mohol byť dostupný už za cenu 599 dolárov. Tento krok by predstavoval významný odklon od dlhodobého cenového štandardu Apple, kde najlacnejší MacBook Air začína na 999 dolároch, prípadne 899 dolároch v prípade študentských zliav. Lacný MacBook by teda mohol byť prvým zariadením z radu MacBookov, ktorého cena bude nižšia ako cena iPhonu.
Zariadenie bude poháňať čip A18 Pro, ktorý je aktuálne využívaný aj vo vlajkových smartfónoch Apple, konkrétne iPhone 16 Pro a iPhone 16 Pro Max. Hoci použitie mobilného čipu signalizuje určité kompromisy vo výkone, Apple si od tohto kroku sľubuje zvýšenie svojho trhového podielu a prilákanie používateľov, ktorí doteraz dávali prednosť lacnejším alternatívam, ako sú Chromebooky.
Rozdiely oproti MacBook Air
Podľa dostupných informácií by nový lacný MacBook mohol disponovať 12,9-palcovou obrazovkou, čím by sa odlíšil od MacBooku Air, ktorý má displej s uhlopriečkou 13,6 palca. Napriek menšiemu displeju by nový model mal spĺňať základné požiadavky na prenosný počítač, pričom nižšia cena bude dosiahnutá práve prostredníctvom niekoľkých technických úprav.
Analytici predpokladajú, že hromadná výroba nového modelu by mohla začať už v poslednom štvrťroku 2025 alebo v prvom štvrťroku 2026. Celkový dizajn a ďalšie technické špecifikácie zatiaľ nie sú známe, no očakáva sa, že zariadenie bude vyrábané v závodoch spoločnosti Quanta, ktoré sú dlhoročným partnerom Apple.
Konkurencia pre Google a vyššie ciele
Odborníci sa domnievajú, že predstavenie lacného MacBooku by mohlo znamenať silnejšiu konkurenciu pre Chromebooky, ktoré dominujú segmente vzdelávacích zariadení vďaka svojej nízkej cene a jednoduchej funkčnosti. Apple síce doteraz na trh vzdelávacích zariadení cielil skôr prostredníctvom iPadov, no nový MacBook by mohol osloviť skupiny študentov, ktoré uprednostňujú tradičnejšie riešenia v podobe notebookov.
Niektorí analytici však vyjadrujú obavy, že príchod lacného modelu by mohol viesť k nárastu cien existujúcich zariadení – predovšetkým MacBooku Air. Bude zaujímavé sledovať, aký vplyv bude mať tento krok na stratégiu cenotvorby spoločnosti Apple a na samotnú štruktúru trhu prenosných zariadení.
Zatiaľ čo Apple oficiálne nepotvrdil tieto informácie, očakávania sú veľké. Lacný MacBook by mohol prilákať nových zákazníkov a zároveň posilniť pozíciu značky v segmente dostupnejších, no stále prémiových zariadení.