Najväčší mobilní operátori Slovenska, Orange a O2, upozorňujú na zvýšený výskyt podvodných telefonátov, ktoré sa zameriavajú na získanie osobných a finančných údajov obetí. Podvodníci využívajú sofistikované metódy psychologickej manipulácie, pričom počet obetí na území Slovenska výrazne narastá. Cieľom týchto praktík je klamať a manipulovať ľudí prostredníctvom prepracovaných telefonických scenárov alebo krátkych textových správ s falošnými inštrukciami.
Podvodné hovory s automatizovaným hlasom
Podvodníci v rámci telefonátov kontaktujú obete z neznámych zahraničných čísel, najčastejšie z Rakúska, Česka či Poľska. Niektoré hovory sú však maskované tak, že vyzerajú ako prichádzajúce zo slovenských čísel. Po prijatí hovoru sa ozve automatizovaný hlas, ktorý obete inštruuje, aby uložili číslo do svojho telefónneho zoznamu a kontaktovali ho cez WhatsApp alebo Telegram. Tieto aplikácie sú následne využité na manipuláciu stránky s pracovnou ponukou alebo inými falošnými informáciami.
Mobilný operátor Orange upozorňuje, že tieto pokusy sú nebezpečné a môžu viesť k zneužitiu osobných či platobných údajov. Podobne O2 potvrdilo, že automatizované hlasy vyzývajú obete, aby pridali neznáme čísla do komunikačných aplikácií, a odporúča, aby sa účastníci takýmto hovorom vyhýbali a okamžite ukončili spojenie.
Riziko podvodných SMS správ
Okrem telefonátov sú na vzostupe aj podvodné SMS správy, ktoré často nabádajú na kliknutie na škodlivé odkazy. Správy bývajú imitačne navrhnuté tak, aby vyzerali ako oficiálne oznámenia doručovacích spoločností, bankových inštitúcií alebo iných organizácií. Používajú formulácie, ktoré vytvárajú falošnú naliehavosť, napríklad informácie o nedoručenej zásielke či vystavení faktúry. V prípade interakcie s takouto správou je vysoké riziko, že obeť nevhodne zverejní svoje citlivé informácie prostredníctvom falošných webových formulárov.
Jednoduchým, no efektívnym spôsobom, ako zabrániť takýmto situáciám, je ignorovať všetky nečakané textové výzvy a namiesto toho si overiť stav zásielky či iné údaje priamo na oficiálnych webových stránkach príslušných organizácií.
Preventívne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti
Aby sa používatelia vyhli možným podvodom, operátori odporúčajú niekoľko preventívnych krokov. Kľúčové je nikdy nereagovať pod tlakom a nekomunikovať s podozrivými kontaktmi. Zároveň sa odporúča využívanie dvojfaktorového overenia (2FA) v internet bankingu a iných online službách, čím sa zvyšuje ochrana osobných údajov. Zadané heslá by mali byť silné, unikátne a pravidelne aktualizované.
Bankové inštitúcie ponúkajú ďalšie možnosti, ako sú nízke denné limity na internetové transakcie a aktivovanie push notifikácií, aby mal používateľ okamžitý prehľad o pohyboch na účte. Tieto opatrenia umožňujú okamžite identifikovať podozrivý pohyb na účte a rýchlo reagovať zablokovaním karty či kontaktovaním banky.
Odborníci odporúčajú kombináciu technických a behaviorálnych metód ochrany. Je dôležité ostať kritický voči akýmkoľvek nečakaným telefonátom či správam, overovať si informácie priamo cez oficiálne kanály a vždy zachovať zdravý odstup od akýchkoľvek údajne urgentných výziev. So správnym prístupom a systematickou prevenciou je možné minimalizovať riziko podvodu a chrániť svoje finančné a osobné údaje pred zneužitím.