Čínsky technologický gigant Xiaomi, známy predovšetkým ako výrobca smartfónov, oficiálne oznámil, že plánuje vstúpiť na európsky trh s elektromobilmi. Spoločnosť má ambíciu spustiť predaj v Európe už v prvej polovici roka 2027, čím by mohla vytvoriť tlak nielen na európske automobilky, ale aj na etablovaných lídrov ako Tesla. Tento krok je súčasťou širšieho plánu Xiaomi stať sa piatym najväčším výrobcom vozidiel na svete.
Rýchly rast a úspechy na domácom trhu
Xiaomi vstúpilo do automobilového sektora v roku 2023 predstavením svojho prvého modelu, elektrického sedanu SU7. Tento model dosiahol obrovský úspech na čínskom trhu, a to nielen vďaka špičkovým parametrom, ale aj vďaka konkurencieschopnej cene. Spoločnosť čoskoro pridala druhý model – SUV YU7, ktorý svojím dizajnom pripomína Ferrari Purosangue. V poslednom štvrťroku 2024 Xiaomi odovzdalo zákazníkom 80-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 200 %.
Na expanziu do Európy značka intenzívne pracuje, čo potvrdil samotný prezident Xiaomi, William Lu. Na konferencii o hospodárskych výsledkoch oznámil plány expanzie a pridal aj snímku modelu SU7 s nemeckými evidenčnými číslami. Hoci spoločnosť čelí zásadným výzvam na domácom trhu, toto rozhodnutie poukazuje na jej sebavedomie v medzinárodnom pôsobení.
Výrobná kapacita ako kritický problém
Pred vstupom na európsky trh však Xiaomi čelí závažnému problému – nestíha vyrábať dostatočné množstvo svojich vozidiel. Čakacie lehoty na sedan SU7 presahujú 41 týždňov a objednávky na SUV YU7 majú odhadovaný termín dodania až po jednom roku. Dôvodom je vysoký dopyt spôsobený atraktívnou počiatočnou cenou a pokročilými technologickými parametrami.
Nové SUV YU7, ktoré je priamym konkurentom modelu Tesla Y, ponúka výkon 320 koní, dojazd 700 kilometrov podľa normy WLTP a využíva pokročilú 800-voltovú platformu. Jeho cena začína v Číne na úrovni 32 300 eur, čo Xiaomi umožnilo prijať 240-tisíc záväzných objednávok na tento model. Hoci automobilka investovala takmer 3,5 miliardy eur do výroby, vysoký dopyt stále presahuje aktuálne kapacity.
Vstup do Európy a budúcnosť trhu
Z hľadiska konkurencieschopnosti na európskom trhu bude kľúčovú úlohu zohrávať cenová politika Xiaomi. Ak sa spoločnosť rozhodne konkurovať cenovo výhodným modelom Tesly, mohla by priniesť agresívne ceny. To by mohlo posunúť očakávania zákazníkov smerom k vyššej kvalite za nižšie ceny. Na druhej strane ambície Xiaomi vstúpiť aj do luxusného segmentu nie sú zanedbateľné, čo podčiarkuje výkonnostný rozsah ich modelov s hodnotami od 691 po úctyhodných 1547 koní.
Pre európskych motoristov príchod Xiaomi znamená potenciálne zásadne atraktívnejšiu ponuku, čo vyvolá tlak na domácich výrobcov. Väčšia konkurencia by mohla motivovať k inováciám, zníženiu cien a širšiemu výberu modelov. Xiaomi má navyše výhodu v expertíze v softvérových technológiách, konektivite a optimalizácii užívateľského zážitku, čo sú dnes kľúčové faktory v oblasti elektromobility.
Obavy európskych výrobcov sú oprávnené, pretože Xiaomi čelí menej prísnym nákladom na výrobu, využíva štátne dotácie a kontroluje celý dodávateľský reťazec vrátane batérií. Jediným zásadným nedostatkom je momentálne výrobná kapacita. Ak sa spoločnosti podarí tento problém prekonať, jej vstup do Európy by mohol zásadne zmeniť trhové prostredie a zamiešať karty v konkurenčnom boji.