Automobilka General Motors (GM) spôsobila mimoriadny ohlas novým patentom, ktorý by mohol rozhodovať o tom, kedy prestanú vodiči sadnúť si za volant. Jedinečný systém sleduje správanie za volantom a na základe dát dokáže vyhodnotiť, či je jazda stále bezpečná. Téma okamžite vyvolala diskusie, najmä medzi staršími vodičmi, pre ktorých je strata vodičského oprávnenia často synonymom straty nezávislosti.
Sledovanie vodiča pomocou senzorov
Podľa dokumentácie, ktorá sa koncom augusta objavila v patentovom úrade v USA, systém monitoruje široké spektrum faktorov pri šoférovaní. Zariadenie dokáže analyzovať reakčný čas, správnu manipuláciu so smerovkami, reakciu na dopravné značky či dokonca jemné prejavy únavy, ako je časté žmúrenie. Na základe týchto údajov vytvára digitálny profil vodiča, ktorý zahŕňa bodové hodnotenie jeho schopností.
Správa vygenerovaná systémom môže byť následne odoslaná aj vybraným členom rodiny. Tí tak dostanú presné údaje o schopnosti staršieho príbuzného bezpečne šoférovať, čím by sa minimalizovali emócie vo vzťahoch, ktoré často zťažujú náročné diskusie o tomto type rozhodovania.
Náhrada lekárov a rodinných diskusií?
Zavedenie podobného systému otvára možnosti, ako by technológia mohla slúžiť ako neutrálna autorita pri otázkach vodičskej spôsobilosti. Na rozdiel od ľudského faktora, ktorý často podlieha subjektívnym rozhodnutiam, zariadenie hodnotí výhradne dáta. Podrobným porovnávacím mechanizmom môže sledovať vývoj jazdných návykov vodiča v priebehu času a určiť, či dochádza k zlepšeniu alebo k postupnému zhoršovaniu jeho schopností.
V niektorých krajinách už dnes existujú mechanizmy, ktoré vyžadujú zdravotné kontroly, aby vodiči-seniori mohli predložiť lekárske potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti. Na Slovensku polícia kontroluje tieto potvrdenia podľa platnej legislatívy, no patent GM zdôrazňuje, že technológie by mohli priniesť tvrdšie a menej spochybniteľné údaje, ako sú reakčné časy alebo jazdný štýl. Takéto argumenty by mohli výrazne ovplyvniť bežné rodinné diskusie.
Bezpečnosť vs. sloboda
Koncept GM však vyvoláva aj otázky o prijatí verejnosťou, najmä ak by vozidlo raz mohlo autonómne rozhodnúť, že vodič už nesmie pokračovať v jazde. Takéto technológie môžu byť považované za zásah do osobnej slobody, no zároveň ponúkajú alternatívu k náročnému spravovaniu situácií, ktoré môžu viesť k tragédiám na cestách.
Patent, ktorý zostáva vo fáze konceptu, predstavuje jeden z významných krokov smerujúcich k vyššej bezpečnosti cestnej premávky. Napriek tomu, že nie je isté, či sa technológia niekedy stane súčasťou každodenného fungovania automobilov, podnecuje diskusiu o tom, kde leží hranica medzi zvyšovaním bezpečnosti a rešpektovaním slobôd jednotlivca. Je zrejmé, že moderné technológie posúvajú tradičné riešenia do nových, doposiaľ neprebádaných rovín.