Výrobná hala nitrianskeho závodu Jaguar Land Rover je už tretí týždeň tichá. Masívny kybernetický útok ochromil fungovanie spoločnosti a spôsobil nielen dočasné zatvorenie automobilky, ale aj vážne problémy pre subdodávateľskú sieť a miestnu ekonomiku. Kým viac ako 4-tisíc zamestnancov zostáva doma, dôsledky tohto útoku zasahujú celý región.
Forenzná analýza pokračuje
Automobilka oznámila, že výroba zostane prerušená aspoň do budúcej stredy. Britské médiá však upozorňujú, že odstávka by mohla trvať až do polovice októbra. Pri riešení situácie spoločnosť postupuje opatrne. Aktuálne prebiehajú forenzné analýzy incidentu, pričom sa zvažujú jednotlivé fázy kontrolovaného obnovovania výroby, čo si vyžiada dlhší čas.
Útok paralyzoval hlavný účtovný a riadiaci systém automobilky, známy ako SAP, ktorý je základom pre správu všetkých kľúčových procesov – od objednávania dielov cez plánovanie výroby po fakturáciu. Napadnutie tohto digitálneho jadra spoločnosti neumožňuje nielen výrobu, ale ani spracovanie platieb či predaj produktov, čím bol ohrozený celý chod firmy.
Negatívny dopad na subdodávateľov
Zastavenie výroby sa okamžite premietlo na situácii dodávateľov Jaguar Land Rover v nitrianskom regióne. Mnohé firmy, vrátane významných hráčov ako Matador Group, už museli prispôsobiť svoju výrobu, posielať zamestnancov domov alebo reorganizovať pracovné miesta. Podľa miestnych manažérov je táto situácia dočasná, no jej predlžovanie by mohlo naraziť na limity odolnosti dodávateľských reťazcov.
Niektorí subdodávatelia navyše reportujú problémy s platobnou disciplínou automobilky. Faktúry za tovar dodaný ešte v júni a júli neboli do dnešného dňa uhradené. Pre menšie firmy, ktoré už museli uhradiť DPH a výdavky spojené s dodávkami, tento problém s cash flow predstavuje vážne riziko a môže viesť k existenčným ťažkostiam.
Možné katastrofálne dôsledky
Ak sa pretrvávajúci stav nezlepší, dlhodobá odstávka hrozí zničením regionálneho hospodárstva. Subdodávatelia sa môžu dostať do bankrotu, čo by spôsobilo reťazovú reakciu prepúšťania zamestnancov. V samotnom závode Jaguar Land Rover je aktuálne vyplácaná kompenzácia vo výške 75 % platu, no táto forma podpory nie je udržateľná, ak firma nebude schopná vyrábať a generovať príjmy.
Takáto situácia by mala obrovský dopad nielen na zamestnanosť v regióne, ale aj na slovenskú ekonomiku. Automobilový priemysel ako jeden zo štyroch pilierov slovenského exportu by prišiel o miliardové tržby. Negatívny vplyv by sa prejavil poklesom HDP, rastom nezamestnanosti a výpadkom daňových príjmov, ktoré by zanechali trvalé stopy na slovenskej ekonomike.