Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR) sa zameral na dve významné televízne spoločnosti na Slovensku, TV Markíza a TV JOJ. Predmetom vyšetrovania je obmedzovanie možnosti pretáčania reklám, čo podľa úradu môže znamenať zneužívanie dominantného postavenia na trhu.
Obmedzenie komfortu divákov
TV Markíza aj TV JOJ v nedávnom období zaviedli pravidlo, ktoré divákom sledujúcim programy z archívu znemožňuje pretáčanie reklamných blokov. Tento krok okamžite vyvolal kritiku zo strany divákov, ktorí ho označili za zásah do ich sledovacieho komfortu. Televízie však tento krok obhajovali ekonomickými dôvodmi, keďže príjmy z reklamy sú dôležitým zdrojom financovania ich služieb a obsahu.
Podľa PMÚ SR sú obmedzenia na strane operátorov výsledkom požiadaviek samotných televízií. Operátori boli povinní tieto zmeny implementovať, čo malo priamy dopad na možnosti divákov pretáčať reklamy na najsledovanejších staniciach v krajine. Úrad posudzuje, či tieto praktiky neporušujú pravidlá hospodárskej súťaže.
Podozrenie zo zneužívania dominancie
Protimonopolný úrad v rámci šetrenia naznačuje, že by mohlo ísť o prípad uplatňovania neprimeraných obchodných podmienok. V tejto súvislosti už úrad rozšíril správne konanie voči obom televíznym spoločnostiam. Na konci júla bol pridaný ďalší skutok týkajúci sa Markízy a začiatkom augusta sa správne konanie začalo aj voči TV JOJ. V oboch prípadoch ide o rovnaký problém – obmedzovanie pretáčania reklám počas sledovania programov z archívu.
Úrad upozorňuje, že začatie správneho konania neznamená automatické uznanie porušenia predpisov. Proces vyšetrovania bude pokračovať a jeho výsledky rozhodnú, či dôjde k sankciám. Zároveň zostáva obmedzenie pretáčania reklám naďalej v platnosti, a diváci si budú musieť na tento znížený komfort zvyknúť.
Možné vysoké pokuty
Pokiaľ sa preukáže, že spomínané televízie zneužívali svoje dominantné postavenie, môže ich čakať výrazná finančná sankcia. PMÚ SR stanovuje hornú hranicu pokuty až na desať percent z celosvetového obratu spoločnosti za predchádzajúce účtovné obdobie. Pre takéto veľké mediálne subjekty by to mohlo znamenať výrazný ekonomický zásah.
Hoci vyšetrovanie ešte nie je na konci, táto situácia predstavuje pre komerčné televízie významnú výzvu. Tlak zo strany regulátora a nespokojnosť divákov môžu v budúcnosti priniesť nové pravidlá, ktoré ovplyvnia fungovanie mediálneho trhu na Slovensku.