Let spoločnosti United Airlines na trase z Denveru do Los Angeles zažil vo štvrtok, 16. októbra 2025, nezvyčajný incident. Neznámy objekt vo výške 11 kilometrov nad štátom Utah narazil do čelného skla v kokpite, poškodil jeho vonkajšiu vrstvu a zranil pilota. Lietadlo bezpečne núdzovo pristálo, no prípad vyvoláva otázky o pôvode objektu aj o bezpečnosti letectva v súvislosti s kozmickým odpadom či inými možnými rizikami.
Rázny zásah v kokpite
Boeing 737 MAX 8 vykonával rutinný let na linke 1093, keď neidentifikovaný predmet spôsobil poškodenie predného kokpitového okna. K nárazu došlo o 07:00 lokálneho času vo výške 36 000 stôp (približne 11 kilometrov). Zásah smeroval na miesto pred prvým dôstojníkom, pričom sa roztrieštila vonkajšia vrstva čelného skla. Tragédii zabránila viacvrstvová konštrukcia okna, ktorá udržala kabínu pod tlakom. Úlomky však vleteli dovnútra a spôsobili zranenie pilotovi na ruke.
Po kolízii posádka okamžite zareagovala. Rapídne začali znižovať výšku o približne 10 000 stôp a zmenili kurz na najbližšie vhodné letisko v Salt Lake City. Napriek napätiu na palube a zraneniu pilota sa lietadlu podarilo bezpečne pristáť 50 minút po incidente. Všetkých 134 cestujúcich vyviazlo bez vážnych zranení a následne pokračovali v ceste náhradným lietadlom.
Vyšetrovanie vedie NTSB
Prípad prevzal americký Národný úrad pre bezpečnosť v doprave (NTSB), ktorý začal detailné vyšetrovanie. Hlavným cieľom expertov je identifikovať objekt, ktorý čelné sklo zasiahol. Fotografie ukazujú praskliny v ľavom hornom rohu okna a poškodenie kovového rámu, na ktorom sú navyše viditeľné ryhy a stopy pripomínajúce obhorenie.
Vyšetrovatelia analyzujú všetky dostupné dáta z letových zapisovačov, radarov a meteorologických zdrojov. Poškodené čelné sklo bolo taktiež odoslané do laboratórií kvôli forenznej analýze. Tá by mala odhaliť prítomnosť mikročastíc, ktoré môžu identifikovať pôvod predmetu. Predpokladá sa, že vyšetrovanie bude trvať jeden až dva roky.
Kozmický odpad vs. meteorit
Medzi hlavnými teóriami odborníci zvažujú zrážku s kozmickým odpadom alebo malým meteoritom. Kapitán údajne nahlásil možnosť, že ide o kozmický odpad, čo by bol historicky prvý takýto prípad. Týmto predpokladom nahráva aj prítomnosť tmavých stôp na ráme okna. Pravdepodobnosť takejto kolízie sa však odhaduje len na 1 ku biliónu. Napriek tomu NASA sleduje viac ako 25 000 kusov väčších trosiek na obežnej dráhe, čo poukazuje na rastúce riziko.
Odborníci túto hypotézu konfrontujú s pravdepodobnejšou možnosťou nárazu malého meteoritu. Menej pravdepodobné alternatívy zahŕňajú technickú závadu vyhrievacieho systému skla alebo elektrický oblúk v jeho štruktúre. Bežné faktory, ako zrážka s vtákom alebo krúpami, boli rýchlo vylúčené vzhľadom na výšku a jasné počasie.
Bez ohľadu na konečné závery tento incident znovu upriamil pozornosť na problematiku bezpečnosti letectva a zvyšujúce sa riziká súvisiace so znečistením obežnej dráhy. Diskusie zamerané na lepšie sledovanie a odstraňovanie vesmírnych trosiek naberajú na dôležitosti nielen v leteckej, ale aj vesmírnej komunite.