Na francúzskej diaľnici A10 južne od Paríža sa začal testovať prelomový projekt „Nabíjaj počas jazdy“ (Charge as you drive), ktorý predstavuje prvú iniciatívu svojho druhu na svete. Tento systém testuje technológiu dynamického bezdrôtového nabíjania elektromobilov priamo v ostrej prevádzke. Výsledky ukazujú, že technológia dokáže spoľahlivo nabíjať vozidlá vysokým výkonom, čo by mohlo revolučne zmeniť celý dopravný sektor.
Fungovanie nabíjacej diaľnice
Na 1,5-kilometrovom úseku diaľnice A10 boli pod jej povrch nainštalované indukčné cievky. Technológia, ktorú vyvinula spoločnosť Electreon v spolupráci s VINCI Autoroutes, umožňuje elektrickým vozidlám vybaveným špeciálnymi prijímačmi nabíjať svoje batérie priamo počas jazdy. Táto inovácia bola sprístupnená vozidlám rôznych typov – od nákladných áut až po autobusy – ktoré aktuálne prechádzajú testovacou prevádzkou na vyťaženom diaľničnom úseku.
Testy uskutočnené za pomoci expertov z Univerzity Gustava Eiffela preukázali, že systém dokáže dosahovať špičkový nabíjací výkon nad 300 kW za optimálnych podmienok a zabezpečiť trvalý výkon nad 200 kW. Technologické simulácie takisto potvrdili odolnosť diaľnice voči dlhodobej záťaži intenzívnej dopravy, vrátane ťažkých nákladných vozidiel. Táto robustnosť v kombinácii s technologickou inováciou vytvára silnú základňu pre širšie rozšírenie.
Význam pre dopravu a životné prostredie
Dynamické bezdrôtové nabíjanie prináša zásadne nové možnosti, ktoré by mohli zásadne zmeniť budúcnosť dopravy. Zmenšením batérií v elektrických nákladných vozidlách možno dosiahnuť nižšiu hmotnosť, vyššiu nosnosť a znížené náklady na výrobu samotných vozidiel. Elektromobily by sa stali cenovo dostupnejšími pre dopravcov, zatiaľ čo ich efektivita by sa zvýšila vďaka elimínovaniu prestojov na nabíjacích staniciach.
Z environmentálneho hľadiska by rozšírenie tejto technológie znamenalo nižšie nároky na kľúčové suroviny, ako sú lítium či kobalt, ktoré sú potrebné pre výrobu veľkokapacitných batérií. To by zároveň mohlo výrazne znížiť uhlíkovú stopu spojenú s ich produkciou. Francúzska štúdia naznačuje, že elektrifikácia nákladnej dopravy prostredníctvom tejto technológie by mohla zásadne pomôcť k zníženiu emisnej záťaže, ktorá momentálne predstavuje viac ako 16 % celkových emisií krajiny.
Cesta k rozsiahlemu nasadeniu
Po dvoch rokoch intenzívnych príprav a laboratórnych testov sa projekt dynamického nabíjania dostáva do pokročilej fázy skúšok v reálnej premávke. Vyhodnotenie doterajších výsledkov naznačuje, že technológia je zrelá na nasadenie do širšieho meradla. Generálny riaditeľ VINCI Autoroutes vidí v tomto projekte obrovský potenciál pre akceleráciu prechodu na nízkoemisnú dopravu a zabezpečenie udržateľného rozvoja cestnej infraštruktúry.
Rozšírenie tejto technológie by prinieslo dominový efekt. Okrem modernizácie infraštruktúry by sa výrazne zlepšila logistická efektivita a energetická suverenita európskych krajín, čím by sa znížila ich závislosť od tretích krajín pri dovoze batériových komponentov. Dlhodobým cieľom je pozdvihnúť úroveň dekarbonizácie dopravy, ktorá je jedným z najväčších zdrojov emisií skleníkových plynov na svete, a zároveň zabezpečiť dostupnosť a udržateľnosť dopravného systému pre ďalšie generácie.


 
			


 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		