Už o dva roky by mohla Viedeň zažiť revolučnú zmenu v regulácii dopravy. Rakúska vláda schválila legislatívu, ktorá umožní mestám kontrolovať vjazd do historických centier pomocou automatizovaných kamerových systémov. Nové opatrenia majú prispieť k zníženiu objemu dopravy, zlepšeniu kvality ovzdušia a celkovému zvýšeniu pokoja v najfrekventovanejších zónach metropol.
Technológia a harmonogram implementácie
Novela zákona o cestnej premávke vstúpi do platnosti v máji 2026, no spustenie kamerových systémov vo Viedni sa očakáva až v roku 2028. Hlavné mesto Rakúska medzitým plánuje rozsiahly tender na výber dodávateľa potrebných technológií a softvéru. Celý proces obstarávania by mal trvať minimálne dvanásť mesiacov a musí byť v súlade s európskymi reguláciami.
Monitoring prebehne na vjazdoch a výjazdoch v prvom obvode, ako aj v bezprostrednej blízkosti parkovacích garáží. Systém bude prepojený so zoznamom vozidiel, ktorým je povolený voľný prístup do centra. Medzi tieto vozidlá patria automobily obyvateľov, vozidlá zásobovania, sanitky, taxíky či policajné autá. Ostatní vodiči budú mať povolený maximálny pobyt 30 minút, pričom jeho prekročenie bude automaticky generovať pokutu.
Motocykle a mopedy budú z povinného monitorovania vyňaté, nakoľko ich považujú za menej problematické pre mestské prostredie. Ako súčasť nových opatrení plánuje mesto zaviesť aj dopravné značky označujúce obmedzenia a použitie kamerových systémov.
Prísnejšie pravidlá pre mikromobilitu
Novela zákona ovplyvňuje aj pravidlá pre novodobé formy dopravy. Elektrické mopedy a kolobežky už po roku 2026 nebudú môcť využívať cyklotrasy a ich používatelia budú povinní nosiť prilby. Zmena reaguje na narastajúci počet úrazov spojených s narastajúcou popularitou mikromobility v posledných rokoch.
Podľa ministerstva dopravy je elektrická mikromobilita pevnou súčasťou každodenného života v mestách. Na zaistenie bezpečnosti a udržateľnosti je však nevyhnutné zaviesť nové pravidlá, ktoré by zodpovedali aktuálnym trendom. Tento prístup už osvedčili metropoly ako Amsterdam či Kodaň.
Možné dôsledky pre Viedeň
Po spustení ostrej prevádzky systému v roku 2028 môžu nové opatrenia zásadne premeniť dopravnú infraštruktúru Viedne. Očakáva sa zvýšený záujem o parkovacie domy na okraji centra, ako aj rozsiahla diskusia o výnimkách pre profesionálnu dopravu a turistické služby. Mesto plánuje pred uvedením systému uskutočniť testovaciu fázu, aby sa vyhodnotili technické a prevádzkové detaily projektu.
Viedenské zmeny patria medzi najambicióznejšie dopravné iniciatívy v Európe. Ak uspejú, môžu slúžiť ako model pre ďalšie európske metropoly, ktoré hľadajú riešenia na problém nadmerného počtu vozidiel v historických centrách.