Slovensko urobilo výrazný krok vpred v modernizácii železničnej dopravy. Vďaka nenávratnému finančnému príspevku vo výške 135 miliónov eur, poskytnutému z Nástroja na prepojenie Európy (CEF), sa otvárajú nové možnosti na rozvoj infraštruktúry a zlepšenie bezpečnosti na železničných tratiach. Zmluvy o grante odovzdali zástupcovia Európskej komisie v Košiciach do rúk slovenských predstaviteľov, pričom zdroje budú využité najmä na modernizáciu tratí a zavedenie európskeho zabezpečovacieho systému ETCS.
Rozsiahle investície do infraštruktúry
Najväčšia časť grantu, presne 96,7 milióna eur, poputuje na modernizáciu trate medzi Spišskou Novou Vsou a Spišskými Tomášovcami. Tento úsek je súčasťou hlavného severného koridoru, ktorý spája Žilinu a Košice, a po realizácii projektu sa na ňom zvýši maximálna povolená rýchlosť na 160 km/h. To priamo ovplyvní zrýchlenie cestovania na celej trase. Ďalších 27,3 milióna eur je určených na prípravu projektovej dokumentácie a technickú infraštruktúru na úseku Košice – Čierna nad Tisou. Tento projekt zahŕňa výstavbu trakčnej meniarne v Ruskovom a modernizáciu výhybne v Barci, čo zvýši kapacitu a spoľahlivosť tejto kľúčovej trate.
Podpora modernizácie železníc je zásadným krokom k zlepšeniu nielen osobnej, ale aj nákladnej dopravy. Slovensko v rámci tejto grantovej výzvy uspelo nadpriemerne, keď získalo takmer osem percent z celkových disponibilných zdrojov EÚ. Táto finančná injekcia výrazne uľaví slovenskému rozpočtu a umožní realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne dostupné.
Inovácie pre bezpečnosť a efektivitu
Súčasťou grantu je aj vyčlenenie 11 miliónov eur na zavedenie systému ETCS, ktorý zvýši bezpečnosť na železničnej sieti. Tento moderný zabezpečovací systém bude inštalovaný na 29 osobných lokomotívach ŽSSK a na všetkých 45 nových vlakových jednotkách Panter, ktoré majú byť uvedené do prevádzky do konca budúceho roka. ETCS umožní automatické monitorovanie a kontrolu pohybu vlakov, pričom predchádza zlyhaniu ľudského faktora. V prípade potenciálneho rizika na trati dokáže systém automaticky spomaliť alebo zastaviť vlak, čím výrazne znižuje riziko kolízií.
Časť prostriedkov pôjde aj na úpravy 23 nákladných lokomotív ZSSK Cargo, aby spĺňali štandardy európskej siete TEN-T. Inštalácia systému v tomto prípade bude prebiehať postupne až do roku 2029. Súčasťou investície je aj modernizácia infraštruktúry, vďaka ktorej sa zabezpečí plynulejšia prevádzka a znížia prevádzkové náklady na nákladnú dopravu. Tieto opatrenia posilnia obchodnú prepojenosť Slovenska s okolitými krajinami vrátane Rakúska, Česka, Poľska a Ukrajiny.
Zásadný prínos pre cestujúcich
Investície prinesú významné zlepšenia aj pre bežných cestujúcich. Zvýšenie traťovej rýchlosti a inštalácia ETCS skrátia cestovné časy a spravia železničnú dopravu na Slovensku oveľa bezpečnejšou. Navyše, modernizácia kritických úsekov prinesie vyššiu flexibilitu prevádzky a nižšie meškania vlakov, čím sa celková spoľahlivosť železničnej dopravy ešte viac zvýši.
Celý projekt modernizácie je konkrétnym krokom k tomu, aby sa slovenská železničná sieť stala plnohodnotnou súčasťou modernej európskej dopravnej infraštruktúry. S podporou európskych fondov Slovensko zdôrazňuje svoju prítomnosť na mape udržateľnej dopravy, pričom zlepšuje konkurencieschopnosť a kvalitu života svojich obyvateľov. Táto investícia je jasným signálom, že železnice môžu hrať kľúčovú úlohu v modernej mobilite 21. storočia.




