Slovensko pripravuje významné zmeny v železničnej doprave, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť a modernizovať systémy. Minister dopravy Jozef Ráž oznámil zavedenie kamerového dohľadu v kabínach rušňovodičov a ďalšie opatrenia, ktoré si kladú za cieľ eliminovať rizikové správanie a upraviť režim práce na železniciach.
Kamery a nové technológie v kabínach
Nové zariadenia by mali sledovať činnosť rušňovodiča priamo v pracovnom priestore s cieľom znížiť riziko nepozornosti, napríklad používania mobilného telefónu počas jazdy. Tento krok je považovaný za jednoduché a dostupné riešenie na zvýšenie bezpečnosti na tratiach. Kým súčasné kamery monitorujú len koľajnice, nové systémy pridajú pohľad do kabíny, čo umožní efektívnejší monitoring.
Rezort dopravy zavádza aj prepracovaný systém sledovania pracovného času rušňovodičov. Elektronická karta rušňovodiča bude evidovať, či sú dodržiavané predpísané prestávky medzi smenami. Cieľom tohto opatrenia je zabrániť situáciám, keď zamestnanci po smene v jednej spoločnosti pokračujú v práci pre súkromných dopravcov. Tento model inšpirovaný tachografmi v cestnej doprave by mal zabezpečiť dodržiavanie odpočinkového režimu.
Modernizácia infraštruktúry a medzinárodné záväzky
Okrem bezpečnostného dohľadu Slovensko plánuje rozšírenie európskeho vlakového kontrolného systému ETCS, ktorý dokáže automaticky zasiahnuť pri hroziacom nebezpečenstve, napríklad núdzovým zabrzdením vlaku. Implementácia tohto systému je súčasťou širšieho záväzku voči Európskej únii. V súčasnosti je nainštalovaných vyše 200 kilometrov infraštruktúry ETCS, no do roku 2030 by sa mala pokryť hlavná sieť tratí s dĺžkou 770 kilometrov. Ďalšia expanzia je naplánovaná do rokov 2040 a 2050, kedy by mal byť systém plošne nasadený v celej krajine.
Zmenám sa prispôsobujú aj samotné vlakové súpravy. Ministerstvo dopravy uviedlo, že 55 vlakov je už vybavených novým systémom a 34 ďalších čaká na inštaláciu. Celkovo pôjde o modernizáciu 178 vlakových súprav. Náklady na tieto úpravy nesú samotní dopravcovia, zatiaľ čo štát sa zameriava na získanie zdrojov z plánu obnovy na potrebné investície do infraštruktúry.
Zrýchlenie modernizácie ako výzva
Odborníci upozorňujú, že dosiahnutie európskych štandardov bude vyžadovať výrazne zrýchlenie tempa modernizácie železníc na Slovensku. Zavedenie systémov s vysokou mierou automatizácie, ako je ETCS, predstavuje technologickú výzvu, ktorá si vyžaduje nielen finančné investície, ale aj rozsiahle školenia personálu. Otázkou ostáva, či sa tieto ambiciózne termíny podarí dodržať bez meškaní a ako rýchlo budú všetky zúčastnené strany schopné plne využiť nové možnosti, ktoré tieto systémy ponúkajú.
Zmeny v železničnej doprave by mali následne priniesť vyššiu bezpečnosť, efektívnosť a prehľadnosť. Iniciatívy rezortu dopravy môžu Slovensku pomôcť plynulejšie sa začleniť do európskej železničnej siete a nastaviť jasné pravidlá pre kontrolu a prevádzku na domácich tratiach.




