Európska únia sa chystá výrazne zjednodušiť život vodičom, ktorí absolvovali autoškolu na aute s automatickou prevodovkou. Pripravovaná zmena odstráni dlhoročné rozdiely medzi štátmi a umožní rýchlejšie získanie plnohodnotného vodičského oprávnenia aj na manuálnu prevodovku. Súčasťou úprav je aj postupné zavádzanie digitálneho vodičského preukazu platného v celej Únii.
V súčasnosti majú vodiči, ktorí robili skúšku na automate, v preukaze zapísaný harmonizovaný kód 78. Ten im povoľuje šoférovať iba vozidlá s automatickou prevodovkou a v praxi znamená obmedzenie pri výbere auta. Podmienky na odstránenie tohto kódu sa však v jednotlivých krajinách líšili, pričom niekde stačilo školenie a inde bolo nutné ďalšie preskúšanie.
Jednotné pravidlá v celej Únii
Nová smernica EÚ prinesie jednotné pravidlá pre všetky členské štáty. Vodičom, ktorí chcú získať oprávnenie aj na manuálnu prevodovku, bude po novom stačiť absolvovať minimálne sedem vyučovacích hodín špeciálneho praktického výcviku na vozidle s manuálom. Táto požiadavka nahradí doterajšie odlišné národné podmienky a má zabezpečiť rovnaký postup bez ohľadu na krajinu vydania preukazu.
Po úspešnom dokončení stanoveného výcviku sa kód 78 z vodičského preukazu odstráni. Vodič tým získa plné oprávnenie pre príslušnú skupinu, konkrétne A1, A2, A, B1, B alebo BE. Zmena sa dotkne širokého okruhu ľudí, keďže automaty sú v autoškolách čoraz bežnejšie a mnohí vodiči sa doteraz rozhodovali práve kvôli jednoduchšiemu priebehu skúšky.
Úspora času a peňazí
Bruselskí úradníci zároveň počítajú s väčšou flexibilitou pre autoškoly. Sedemhodinové školenie bude možné absolvovať ešte pred hlavnou skúškou na automate alebo až po jej úspešnom zvládnutí. Autoškolám to umožní lepšie plánovanie výučby a vodičom zároveň zníži administratívnu aj finančnú záťaž, keďže sa vyhnú opakovaným skúškam či rozdielnym národným postupom.
Digitálny vodičský preukaz
Popri úpravách týkajúcich sa prevodoviek pracuje EÚ aj na zavedení digitálneho vodičského preukazu. Tento doklad má postupne doplniť alebo nahradiť klasickú plastovú kartičku. Vodiči by mali mať bezpečný prístup k svojmu oprávneniu priamo v smartfóne, pričom digitálny vodičák má byť plnohodnotne uznávaný vo všetkých členských krajinách.
Cieľom digitálnej podoby je zjednodušiť kontrolu zo strany polície a zároveň uľahčiť život vodičom pri cestovaní naprieč EÚ. Zmeny v smernici o vodičských preukazoch sa nebudú zavádzať naraz. Členské štáty vrátane Slovenska ich majú postupne zapracovať do národnej legislatívy, a to najneskôr do roku dvetisíc tridsať.




