AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
FacebookGoogleNovinkySociálne siete

Od januára 2026 získajú Európania na Facebooku a Instagrame voľbu s väčším súkromím

Európania získajú na Facebooku a Instagrame od januára 2026 viac súkromia. Nová voľba obmedzí personalizované reklamy a zníži rozsah spracúvaných údajov.

Lukáš Zachar
12. decembra 2025 00:13
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Od januára 2026 získajú používatelia Facebooku a Instagramu v Európskej únii novú možnosť, ktorá im umožní lepšie chrániť osobné údaje bez nutnosti platiť mesačné predplatné. Meta musí po zásahu Európskej komisie zásadne upraviť spôsob, akým spracúva dáta na reklamné účely, čo prinesie zásah do jej doterajšieho modelu založeného na ostrej voľbe medzi platením a úplnou personalizáciou reklám.

Tretia voľba pre používateľov

Doteraz mohli ľudia buď akceptovať detailné sledovanie správania výmenou za bezplatný účet, alebo si zaplatiť za prostredie bez reklám. Nové pravidlá však zavádzajú dodatočnú možnosť, ktorá umožní ponechať si bezplatný prístup, no zároveň obmedzí množstvo údajov využívaných na cielenie reklamy. Ide o reakciu na dlhodobú kritiku, podľa ktorej bol pôvodný model pre používateľov nevyvážený a nevýhodný.

Kto si zvolí režim menej personalizovanej reklamy, uvidí síce menej presné a menej relevantné reklamné ponuky, ale Meta už nebude môcť pracovať s detailnými informáciami o kliknutiach, nákupných návykoch ani interakciách v takom rozsahu ako doteraz. Tento typ voľby doteraz v jej ekosystéme úplne chýbal.

NEWSBYTE
Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám

Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám

Trinásty plat má len tretina Slovákov, 84 percent žiada radšej koncoročný bonus

Trinásty plat má len tretina Slovákov, 84 percent žiada radšej koncoročný bonus

PN sa od januára 2026 mení: zamestnávatelia zaplatia prvých 14 dní choroby

PN sa od januára 2026 mení: zamestnávatelia zaplatia prvých 14 dní choroby

Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám
Od januára 2026 Meta zavedie pre Európanov bezplatné účty s menej sledovaním reklám
Trinásty plat má len tretina Slovákov, 84 percent žiada radšej koncoročný bonus
Trinásty plat má len tretina Slovákov, 84 percent žiada radšej koncoročný bonus
PN sa od januára 2026 mení: zamestnávatelia zaplatia prvých 14 dní choroby
PN sa od januára 2026 mení: zamestnávatelia zaplatia prvých 14 dní choroby

Tlak regulácií a vysoká pokuta

Zmena politiky nie je výsledkom iniciatívy vedenia spoločnosti, ale dôsledkom Zákona o digitálnych trhoch. Meta ešte v apríli dostala pokutu 200 miliónov eur za to, že nútila ľudí voliť medzi platením a úplnou stratou kontroly nad svojimi údajmi, čo Európska komisia vyhodnotila ako porušenie práv spotrebiteľov. Únia oznámila, že po januárovom zavedení nového režimu bude celý proces pozorne monitorovať a preverí, či gigant pravidlá skutočne dodržiava.

Členské štáty budú následne posudzovať, ako novinka ovplyvnila používateľov a či Meta nevyužíva obchádzanie regulácií. V kontexte napätých vzťahov medzi Bruselom a viacerými technologickými firmami ide o ďalší príklad toho, že tvrdší dohľad môže priniesť konkrétny výsledok pre milióny ľudí.

Viac súkromia, menej presná reklama

Po otvorení nastavení súkromia by sa malo používateľom zobraziť nové okno, v ktorom si vyberú, či chcú obmedzenú mieru personalizácie. Ak túto možnosť aktivujú, algoritmy budú pracovať iba so základnými údajmi, pričom z hĺbkovej analýzy správania zostane využiteľné iba minimum. Výrazne sa tým zníži úroveň profilovania a množstvo dát poskytovaných inzerentom.

Reklamy však nezmiznú. Namiesto ponúk presne kopírujúcich nedávne vyhľadávanie alebo aktivity na sociálnej sieti sa budú objavovať skôr všeobecné správy založené na kontexte alebo na veľmi obmedzených informáciách o používateľovi. Pre niekoho to môže znamenať väčší objem nerelevantného obsahu, ale pre ľudí, ktorí kladú dôraz na súkromie, predstavuje tento kompromis citeľné zlepšenie digitálnej bezpečnosti.

Meta tak bude musieť prispôsobiť svoje reklamné systémy novej realite, zatiaľ čo európski používatelia prvýkrát získajú skutočnú možnosť rozhodnúť o tom, akým spôsobom sa môžu ich osobné údaje využívať.

Štítky:europafacebookGDPRinstagrammetapersonalizáciareguláciareklamasukromieudaje
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Môže sa vám páčiť

Google

Podvody zneužívajúce AI útočia na používateľov Gmailu a kradnú ich údaje

2 Min Read
Aktuálne

Slovensko skončilo posledné v rebríčku OECD, slabé výsledky výrazne oslabujú dôveru investorov

2 Min Read
Aktuálne

Konsolidácia v roku 2026 zvyšuje dane a odvody pre všetky domácnosti a firmy

4 Min Read
Novinky

Časté novely daní a práce zasahujú firmy, zákon o príjmoch menia šesťkrát ročne

3 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?