AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
ElektromobilitaNovinky

Firmy na Slovensku zakazujú adaptívny tempomat vo flotilách pre bezpečnostné dôvody

Firmy na Slovensku obmedzujú adaptívny tempomat v flotilách pre riziká. Dôvodom sú technické limity systému, znížená pozornosť vodičov a vyššie náklady.

Lukáš Zachar
10. decembra 2025 16:43
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Adaptívny tempomat patrí medzi najžiadanejšie asistenčné systémy v moderných autách, no viaceré firmy ho už svojim zamestnancom v služobných vozidlách nepovoľujú. Niektoré podniky obmedzujú jeho používanie iba v hustej mestskej premávke, iné pristupujú k úplnému zákazu. Ako upozorňuje Autoviny.sk, rozhodnutia firiem vychádzajú najmä z bezpečnostných dôvodov a obáv z rastúcich prevádzkových nákladov.

Hoci systém výrazne uľahčuje dlhé presuny, v korporátnom prostredí čoraz častejšie vzniká presvedčenie, že jeho prínosy neprevážia riziká. Flotiloví manažéri preto nastavujú nové pravidlá, ktoré majú predísť problémom so zníženou pozornosťou vodičov aj prípadným technickým zlyhaním.

Falošná istota za volantom

Kľúčovým argumentom proti adaptívnemu tempomatu je správanie vodiča počas jeho používania. Firmy si všimli, že automatické udržiavanie vzdialenosti a rýchlosti môže u šoférov postupne vyvolať pocit, že vozidlo dokáže reagovať na všetko. Vodič si tak neraz začne venovať pozornosť iným podnetom a už nesleduje dianie pred sebou s plným sústredením, čo v nečakaných situáciách predlžuje jeho reakčný čas.

NEWSBYTE
Energopomoc zlyháva: tisíce rodín s deťmi a dôchodcov vypadli zo štátnej schémy

Energopomoc zlyháva: tisíce rodín s deťmi a dôchodcov vypadli zo štátnej schémy

Od 1. januára 2026 sa prepočítajú dôchodky rodičom a opatrovateľom, tisíce si prilepšia

Od 1. januára 2026 sa prepočítajú dôchodky rodičom a opatrovateľom, tisíce si prilepšia

MMF varuje Európu: Dlh môže do 20 rokov vyskočiť na 150 percent HDP

MMF varuje Európu: Dlh môže do 20 rokov vyskočiť na 150 percent HDP

Energopomoc zlyháva: tisíce rodín s deťmi a dôchodcov vypadli zo štátnej schémy
Energopomoc zlyháva: tisíce rodín s deťmi a dôchodcov vypadli zo štátnej schémy
Od 1. januára 2026 sa prepočítajú dôchodky rodičom a opatrovateľom, tisíce si prilepšia
Od 1. januára 2026 sa prepočítajú dôchodky rodičom a opatrovateľom, tisíce si prilepšia
MMF varuje Európu: Dlh môže do 20 rokov vyskočiť na 150 percent HDP
MMF varuje Európu: Dlh môže do 20 rokov vyskočiť na 150 percent HDP

Tento problém je najvýraznejší v mestách, kde sa dopravná situácia mení rýchlo a často bez varovania. Chodci, cyklisti či prudké zmeny jazdných smerov kladú vysoké nároky na bdelosť človeka aj techniky. Senzory vozidiel však nemusia v každom okamihu správne vyhodnotiť všetky okolnosti, čo môže viesť k nebezpečným momentom.

Technické limity systému

Firmy reagujú aj na to, že adaptívny tempomat nedokáže v každej situácii pracovať bezchybne. V kolónach sa môže stávať, že systém začne zrýchľovať nevhodne alebo zachytí brzdiace vozidlo až s menším oneskorením. Technológia má tiež problémy s vyhodnotením úzkych prekážok, napríklad motocyklov, alebo objektov, ktoré sa nenachádzajú v strede jazdného pruhu.

Spoľahlivosť systému navyše klesá pri zlom počasí. Dážď, sneh, námraza či bežné znečistenie radarov môžu viesť k nepresnému určeniu vzdialenosti. Viaceré firmy preto uprednostňujú situáciu, keď je riadenie plne v rukách vodiča, čo znižuje riziko chybného zásahu asistenčných systémov.

Spotreba paliva aj náklady na servis

Ekonomické hľadisko zohráva pri zákaze dôležitú úlohu. Adaptívny tempomat môže pri dynamickejšom nastavení míňať viac paliva, pretože častejšie prudko zrýchľuje a následne brzdí. Mnohé firmy upozorňujú, že tento spôsob jazdy nebýva tak úsporný ako plynulá jazda skúseného vodiča, ktorý vie situáciu predvídať.

Okrem vyššej spotreby sa rýchlejšie opotrebúvajú aj brzdy, čo zvyšuje servisné náklady celej flotily. Ak zamestnávateľ vydá interný zákaz používania adaptívneho tempomatu, vodiči ho musia rešpektovať. V prípade nehody spôsobenej pri aktivovanom systéme, ktorý bol zakázaný, môžu niesť pracovnoprávnu zodpovednosť bez ohľadu na to, ako systém v danom momente zareagoval.

Štítky:asistenčnýbezpecnostfirmaflotilapalivospotrebasystemtempomatvodic
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Môže sa vám páčiť

Novinky

Plán vlády zaviesť kamery v kabínach spúšťa odpor rušňovodičov a obavy z odchodov

3 Min Read
Aktuálne

MMF varuje Európu pred dlhom až 150 percent HDP a nutnými tvrdými reformami

3 Min Read
Android

Android umožňuje rozšíriť slabý domáci Wi-Fi signál jednoduchým hotspot trikom

3 Min Read
Novinky

Euronet bankomat v Prahe pri výbere 1000 eur navýšil sumu o 175 eur

3 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?