Predvianočné týždne sa pre množstvo Slovákov menia na obdobie zvýšeného finančného rizika. Až približne polovica populácie tento rok kupuje darčeky cez internet, čo popri emóciách a časovej tiesni výrazne zvyšuje hrozbu podvodov aj zbytočného zadlženia. Odborníci upozorňujú, že nebezpečenstvo neprichádza len z online priestoru, ale často vzniká priamo v našich vlastných rozhodnutiach.
Analytik portálu Finančný kompas Matej Dobiš upozorňuje, že práve sviatočná atmosféra oslabuje racionálne uvažovanie. Ľudia chcú potešiť rodinu, reagujú na „časovo obmedzené“ zľavy a snažia sa zvládnuť nákupy popri práci, čo vedie k impulzívnym rozhodnutiam. Podľa jeho slov sa tak aj zdanlivo malý ústupok rozpočtu môže rýchlo zmeniť na problém, ktorý domácnosť pocíti ešte dlho po skončení sviatkov.
Spotrebitelia počas decembra často prekračujú pôvodný plán výdavkov a nakupujú menej výhodne, než by nakupovali bez časového tlaku. Súčasne strácajú prehľad o objednávkach, platbách a záväzkoch, čo vytvára ideálne prostredie nielen pre slabšie finančné rozhodnutia, ale aj pre aktivitu online zločincov. Tento trend si všimli aj ekonomickí analytici, na ktorých varovania upozornil portál Teraz.sk.
Dlh skrytý v nákupoch
Mnohí ľudia sa mylne domnievajú, že ak si nevezmú klasickú pôžičku v banke, Vianoce splatia z vlastných peňazí. V skutočnosti však kreditné karty, povolené prečerpanie alebo nákup na splátky predstavujú úver s často veľmi vysokým úrokom. Osobitným lákadlom bývajú splátky s nulovým úrokom, pri ktorých je však cena tovaru neraz vyššia už na začiatku.
Takýto model znamená, že zákazník neplatí iba za darček, ale zaväzuje sa k dlhodobej splátke, ktorá môže zaťažovať rozpočet celé mesiace. Ak navyše dôjde k omeškaniu, sankcie dokážu pôvodnú sumu navýšiť o desiatky percent. Zdanlivo výhodný nákup sa tak ľahko zmení na finančnú záťaž, ktorá s radosťou zo sviatkov nemá nič spoločné.
Podvodníci využívajú zhon
Intenzívne online nakupovanie ide ruka v ruke s nárastom bezpečnostných hrozieb. Ľudia objednávajú tovar z viacerých e-shopov, čakajú na množstvo balíkov a často presne nevedia, čo a kedy má doraziť. Práve tento chaos zneužívajú kybernetickí zločinci cez falošné e-shopy, phishingové správy a klamlivé ponuky, ktoré dokážu spôsobiť výrazné finančné aj psychické škody.
Najčastejším nástrojom sú podvodné SMS a e-maily vydávajúce sa za Slovenskú poštu alebo známe kuriérske spoločnosti. Správy zväčša obsahujú výzvu na doplatenie poplatku alebo presmerovanie balíka cez priložený odkaz. Okrem toho sa medzi rizikové praktiky dostáva aj platba pomocou QR kódov, pri ktorej stačí krátka nepozornosť a peniaze skončia na účte podvodníka.
Jednoduché zásady ochrany
Účinnou obranou nie je drahá technológia, ale spomalenie a dôsledná opatrnosť. Základným pravidlom je neklikať na odkazy v nevyžiadaných správach, a to ani vtedy, keď sa vydávajú za banku, poštu či kuriéra. Ak príde upozornenie na problém s doručením, bezpečnejšie je manuálne navštíviť oficiálnu stránku prepravcu alebo jeho aplikáciu.
Pri online platbách sa odporúča využívať kartu alebo služby ako Google Pay či Apple Pay, ktoré neodovzdávajú obchodníkovi údaje o karte. Pri neznámom e-shope je potrebné skontrolovať kontaktné údaje, identifikačné číslo a sídlo. Varovaním sú aj extrémne nízke ceny, zlá gramatika a podozrivé recenzie. Pri QR platbách je zas nevyhnutné vždy overiť príjemcu a tento spôsob nevyužívať na inzertných portáloch.




