AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
ElektromobilitaNovinkyTopky

EÚ zistila, prečo sa nepredávajú elektromobily tak, ako by chcela. Tipnete si?

Elektromobily sú pre bežných smrteľníkov príliš nákladné. Uvedomuje si to aj EDA, ktorý oroduje za nižšie ceny a lepšie podmienky.

Lukáš Zachar
9. mája 2024 15:31
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Elektromobily sú všeobecne vnímané ako ekologická budúcnosť nielen osobnej dopravy. Cieľ je to naozaj pekný, no žiaľ, jeho dosiahnutie nie je zrovna jednoduché. Problémová je najmä cesta elektromobilu z výrobnej linky do rúk konečného spotrebiteľa. Dôvod je pritom veľmi prostý – elektromobily sú pre bežných ľudí stále príliš drahé, a tak mnohí z nich radšej ostávajú verní spaľovákom. To sa však môže čoskoro zmeniť, a to vďaka Európskej únii (EÚ), informoval server TECHBYTE.

Elektromobil je pre mnohých aj naďalej pridrahý

EÚ chce do roku 2050 dosiahnuť úplnú uhlíkovú neutralitu, teda nulové emisie uhlíka. Aby však niečo také bolo možné, musí efektívne dekarbonizovať predovšetkým dopravu, keďže tá figuruje ako jeden z najväčších prispievateľov škodlivých emisií.

Riešenie predstavujú práve elektromobily. Háčik je v tom, že elektrický pohon nie je ľahko dostupný. Problémové sú najmä vysoké kúpne ceny, ktoré si mnoho bežne zarábajúcich občanov jednoducho nemôže dovoliť. Celkom nákladná je potom aj prevádzka, teda ak do nej zarátame aj prípadné opravy.

NEWSBYTE
Pozor: Tieto látky sú všade okolo nás a ničia náš mozog. Vedecké zistenia šokujú

Pozor: Tieto látky sú všade okolo nás a ničia náš mozog. Vedecké zistenia šokujú

Biedronka prekvapuje: Vo Zvolene otvára druhú predajňu, lokalita zaskočí mnohých

Biedronka prekvapuje: Vo Zvolene otvára druhú predajňu, lokalita zaskočí mnohých

Veľká zmena, ktorá sa dotkne každého: Od roku 2026 už bez karty ani krok! Slovenské podnikanie čaká povinná modernizácia

Veľká zmena, ktorá sa dotkne každého: Od roku 2026 už bez karty ani krok! Slovenské podnikanie čaká povinná modernizácia

Pozor: Tieto látky sú všade okolo nás a ničia náš mozog. Vedecké zistenia šokujú
Pozor: Tieto látky sú všade okolo nás a ničia náš mozog. Vedecké zistenia šokujú
Biedronka prekvapuje: Vo Zvolene otvára druhú predajňu, lokalita zaskočí mnohých
Biedronka prekvapuje: Vo Zvolene otvára druhú predajňu, lokalita zaskočí mnohých
Veľká zmena, ktorá sa dotkne každého: Od roku 2026 už bez karty ani krok! Slovenské podnikanie čaká povinná modernizácia
Veľká zmena, ktorá sa dotkne každého: Od roku 2026 už bez karty ani krok! Slovenské podnikanie čaká povinná modernizácia
Elektromobil - rychlonabíjačka
Zdroj: Depositphotos

Veľký vplyv cien na popularitu elektromobilov možno vnímať najmä v krajinách so slabším hospodárstvom, resp. s nižšou životnou úrovňou, medzi ktoré sa radí aj Slovensko. Ľudia žijúci v takýchto krajinách dôkladnejšie zvažujú svoje výdavky a nad každou kúpou úpenlivo premýšľajú. A samozrejme, platí to aj pri zvažovaní kúpy nového auta.

Pomocná ruka od EÚ

To, že elektromobily sú pre bežného človeka príliš drahé, si uvedomuje nielen široká verejnosť, ale aj vysoko postavené orgány, vrátane Európskeho dvora audítorov (EDA). Ten figuruje ako nezávislý externý audítor, ktorého cieľom je zlepšiť spravovanie rozpočtu EÚ, napríklad podávaním aktuálnych správ o stave finančných prostriedkov.

Jeho nové inštrukcie sú celkom prosté – je dôležité, aby elektromobily čo najskôr zlacneli a stali sa tak atraktívnejšími pre bežných ľudí. Ťažko povedať, čo presne bolo tým impulzom, ktorý primäl EDA k takémuto stanovisku.

Možno to bola slabá miera adopcie elektromobilov v niektorých, resp. chudobnejších krajinách EÚ. Napríklad na Slovensku je podiel elektromobilov na celkovom vozovom parku minimálny, ba až zanedbateľný. Mnohé iné krajiny už dosiahli tzv. zlomový bod. Tento pojem sa používa, keď elektromobily prekročia 5-percentný podiel na celkovom objeme predaja nových vozidiel. Na Slovensku sa k tejto hranici zatiaľ nepribližujeme. Podľa posledných odhadov hrozí, že sa nám ju podarí dosiahnuť až v roku 2027.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Možno to však bola aj smutná skutočnosť, že objem emisií produkovaný bežnými spaľovákmi sa za poslednú dekádu neznížil. „Sme nútení uznať, že napriek vysokým ambíciám a prísnym požiadavkám väčšina konvenčných automobilov stále vypúšťa rovnaké množstvo CO2 ako pred 12 rokmi,“ uviedol Nikolaos Milionis, člen EDA, pre Reuters.

Milionis vníma ako riešenie elektromobily. Pokiaľ ide o plug-in hybridy, tie ako efektívne riešenie ekologickej otázky nevníma, keďže v skutočne prevádzke vypúšťajú do ovzdušia až o 250 percent viac emisií, než koľko ich vypúšťajú v laboratórnych podmienkach.

Európa musí byť viac samostatná

EDA chce, aby boli učinené výrazné zmeny, vďaka ktorým budú elektromobily konkurencieschopnejšie a budú sa rýchlejšie šíriť medzi bežných ľudí. V tomto smere má pomôcť aj dostatočná a stabilná dodávka surovín, ktoré sú potrebné na výrobu batérií, či posilnenie nabíjacej infraštruktúry v jednotlivých krajinách.

Batérie zohrávajú dôležitú úlohu aj pri tvorbe cien. Elektromobily nie sú drahé len tak bezdôvodne. Veľký podiel na tom majú práve akumulátory, v ktorých výrobe nie je Európa úplne samostatná. Územie bloku si pripisuje iba 10 percent celosvetovej produkcie. Dominantným hráčom je Čína, kde sa produkuje až 76 percent všetkých batérií.

A to ešte nehovoríme o tom, že zdroje surovín, ktoré sú na výrobu batérií potrebné, sa často nachádzajú na odľahlých miestach, a teda je potrebné prevážať na veľké vzdialenosti.

Aby teda mohli byť elektromobily v Európe lacnejšie, bude potrebné, aby sme sa naučili byť viac samostatní, pokiaľ ide o ich výrobu. Ak sa tak nestane, obyvatelia bloku sa časom začnú čoraz častejšie obracať na čínsky dovoz. Pre tú sa európsky trh stáva čoraz atraktívnejší, pričom ak si zachová alebo posilní svoje dominantné postavenie, čo sa týka batérií, dosť možno si bude adekvátne korigovať svoje ceny.

Štítky:elektromobilEÚ
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Hodiny smrti už v predaji: Nosiť ich chce veľa ľudí, no odborníci varujú pred možnými následkami

Lukáš Zachar
3 Min Read

iPhone 17 Air prichádza s veľkou slabinou: Výdrž batérie spôsobí používateľom vrásky (čo nás čaká)

Lukáš Zachar
2 Min Read

Obľúbená televízna stanica končí: Slovákov čaká náhrada, ale s OBMEDZENIAMI (čo sa deje)

Lukáš Zachar
3 Min Read

EÚ schválila historický rozpočet: Na obranu a vesmír pôjde rekordných 131 miliárd eur, zmení to budúcnosť bezpečnosti?

Lukáš Zachar
3 Min Read

Môže sa vám páčiť

Apple

Apple mení pravidlá hry: Nový systém umelej inteligencie prináša revolúciu v ochrane súkromia používateľov

4 Min Read
Apple

Pohreb inovácií: Skladací iPhone bude prepadák? Apple hrá na istotu a možno za to draho zaplatí

3 Min Read
Aplikácie

Slováci môžu sledovať filmy ZADARMO: Na Netflix prichádza KONKURENCIA, ktorú si obľúbite

3 Min Read
Elektromobilita

EÚ zavádza nové pravidlá: Batérie čaká revolúcia, zmena zasiahne aj Slovákov

3 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?