AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
ElektromobilitaNovinkyTopky

POZOR: EÚ diktuje veľmi prísne podmienky. Toto MUSÍ mať povinne každé auto!

Európska únia (EÚ) od roku 2027 zavedie novú povinnosť pre elektromobily. Švédska automobilka ju však spĺňa už teraz.

Lukáš Zachar
24. júna 2024 11:10
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Európska únia (EÚ) v poslednej dobe chrlí jedno nariadenie za druhým. A hoci je pravda, že sa týkajú rôznych oblastí či sfér, v nemalej miere zasahujú predovšetkým do elektromobility. Ako iste viete, už od roku 2035 má zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Každé nové vozidlo, ktoré sa predá, bude musieť byť úplne bezemisné, čo je kritérium, ktoré spĺňajú napríklad elektromobily.

Samozrejme, vozidlá s elektrickým pohonom budú musieť spĺňať viacero kritérií, aby mohli byť uvedené do prevádzky, pričom na jedno z tých novších aktuálne upozorňuje server TECHBYTE.

Prvý batériový pas

Urobila tak pri príležitosti dôležitého oznámenia, s ktorým prišla švédska automobilka Volvo. Tá sa oficiálne stáva prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý plánuje v rámci svojich elektromobilov nasadiť tzv. batériový pas. Ide o dokumentáciu, ktorá obsahuje podrobné informácie o batérii, ktorú daný elektromobil používa. Medzi tieto informácie patria údaje o pôvode surovín použitých pri výrobe, komponentoch, obsahu recyklovaných materiálov, ako aj uhlíkovej stope.

NEWSBYTE
Šok pre živnostníkov: Od roku 2026 si štát vezme VIAC, zaplatia stovky navyše mesačne

Šok pre živnostníkov: Od roku 2026 si štát vezme VIAC, zaplatia stovky navyše mesačne

Revolúcia v internetovom svete: Nový prehliadač ChatGPT Atlas mení pravidlá hry a ohrozuje gigantov

Revolúcia v internetovom svete: Nový prehliadač ChatGPT Atlas mení pravidlá hry a ohrozuje gigantov

Koniec sviatkov, na aké sme boli zvyknutí: V roku 2026 prídu Slováci o peniaze aj voľné dni (čo nás čaká)

Koniec sviatkov, na aké sme boli zvyknutí: V roku 2026 prídu Slováci o peniaze aj voľné dni (čo nás čaká)

Šok pre živnostníkov: Od roku 2026 si štát vezme VIAC, zaplatia stovky navyše mesačne
Šok pre živnostníkov: Od roku 2026 si štát vezme VIAC, zaplatia stovky navyše mesačne
Revolúcia v internetovom svete: Nový prehliadač ChatGPT Atlas mení pravidlá hry a ohrozuje gigantov
Revolúcia v internetovom svete: Nový prehliadač ChatGPT Atlas mení pravidlá hry a ohrozuje gigantov
Koniec sviatkov, na aké sme boli zvyknutí: V roku 2026 prídu Slováci o peniaze aj voľné dni (čo nás čaká)
Koniec sviatkov, na aké sme boli zvyknutí: V roku 2026 prídu Slováci o peniaze aj voľné dni (čo nás čaká)

Prvým elektromobilom, ktorý príde spolu s batériovým pasom, bude vlajkové SUV EX90. Výroba tohto modelu by mala započať už čoskoro, uviedlo Volvo pre Reuters.

Volvo vyvinulo batériový pas v spolupráci s britským startupom Circulor, ktorý využíva technológiu blockchain na mapovanie dodávateľských reťazcov pre spoločnosti. Tento systém sa údajne vyvíjal viac ako päť rokov.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

V podstate teda budú batériové pasy fungovať veľmi podobne ako bežné „ľudské“ pasy. Volvo ich pritom nenasádza len tak bezdôvodne. Od februára 2027 totiž budú nevyhnutnou podmienkou pre všetky elektrické vozidlá predávané na území EÚ.

Vanessa Butaniová, šéfka pre globálnu udržateľnosť v spoločnosti Volvo, vysvetlila, že spoločnosť pristúpila k zavedeniu batériových pasov s trojročným predstihom preto, aby zdôraznila svoju transparentnosť voči zákazníkom. Taktiež ide o jeden z krokov, ktorým sa spoločnosť pripravuje na veľkú zmenu, ktorou bude kompletný prechod na elektromobilitu od roku 2030.

Butaniová zdôraznila, že pre spoločnosť Volvo je nesmierne dôležité, aby si v oblasti elektromobility udržala pozíciu priekopníka a lídra. Urobiť tak plánuje aj prostredníctvom modelu EX90, ktorý sa už čoskoro začne vyrábať v závode v americkom Charlestone. Zákazníkom v Severnej Amerike a Európe sa má dodávať približne od druhej polovice tohto roka.

Časom v ďalších vozidlách

Batériový pas pritom nebude sprevádzať len túto novinku. Butaniová vysvetlila, že časom sa stane súčasťou každého jedného elektrického vozidla značky Volvo. Nateraz ide o projekt v štádiu prípravy, čo znamená, že pas spočiatku nebude kompletný. Automobilka vraj regulačným orgánom predloží až jeho úplnejšiu verziu.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Pas v prípade vozidiel Volvo bude obsahovať aj aktuálne informácie o zdravotnom stave danej batérie. Tieto informácie budú nevyhnutné na vyhotovenie presného posudku hodnoty ojazdeného elektromobilu. Taktiež vraj spoločnosť donúti k tomu, aby dôkladnejšie sledovala materiály naprieč celým dodávateľským reťazcom a chápala ich pôvod.

Dôkladné sledovanie použitých materiálov bude kľúčové, keďže práve na jeho základe sa bude vyhotovovať výpočet viacerých kľúčových dát, vrátane údajov o uhlíkovej stope, ktorá bola vyprodukovaná počas výroby batérie. V tomto bode môžeme premostiť späť k zmienenej technológii britského startupu Circulor, ktorá sleduje celú cestu materiálov pre batérie, od bane až po konečné vozidlá.

Povinnosť pre všetkých

Ako už bolo spomenuté, EÚ bude od roku 2027 vyžadovať batériový pas od každého nového elektromobilu, ktorý sa bude predávať na jej území. A keďže od roku 2035 majú byť v predaji iba elektromobily, teda pokiaľ je reč o nových vozidlách, čoskoro sa môže z batériového pasu stať povinnosť každého jedného motoristu.

Neprehliadnite

VIDEO: S Oppo R5 rozpůlíte (nejen) meloun
EÚ si presadzuje svoje: Autá pri prekročení rýchlosti začnú pípať. O 3 roky sa to nebude dať vypnúť
Obrovská rana pre tieto autá: EÚ ide opäť sprísňovať výpočty emisií!
Toto dokážu len Rusi: Na palubovke auta okrem otáčkomera a tachometra nájdeš aj Tetris
Tip na hru: Redline Rush – niečo pre fanúšikov športových áut a adrenalínu

V Spojených štátoch sa zatiaľ o potrebe batériového pasu veľmi nehovorí. Nepochybne by však predstavoval obrovský prínos aj na tomto trhu. Výrobcom totiž umožní preukázať, že spĺňajú podmienky na získanie dotácií podľa tamojšieho zákona o znížení inflácie.

Štítky:autoEÚ
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Globálny výpadok internetu: Milióny používateľov bez obľúbených stránok a aplikácií (čo sa deje)

Lukáš Zachar
3 Min Read

Messenger a WhatsApp končia: Desktopové aplikácie už nebudú fungovať, čo robiť?

Lukáš Zachar
3 Min Read

Vianoce 2025: Orange prekvapil balíčkami a DÁTOVÝMI bonusmi, prichádza aj RECYKLAČNÁ revolúcia

Lukáš Zachar
4 Min Read

VÚB končí s obľúbenou aplikáciou: Čo čaká klientov a prečo sa musia prispôsobiť

Lukáš Zachar
3 Min Read

Môže sa vám páčiť

Novinky

Nevídaný incident na palube lietadla: Neznámy objekt vo výške 11 km zranil pilota a ROZBIL čelné sklo

3 Min Read
Novinky

Slovenských divákov čaká ZMENA: Obľúbené české stanice budú čoskoro spoplatnené, náklady môžu vzrásť (čo sa deje)

4 Min Read
Novinky

EÚ mení pravidlá pre nabíjačky: USB-C bude povinné, nabíjanie už nebude ako predtým

3 Min Read
Novinky

Revolúcia v nositeľnej technológii: Google Pixel Watch 4 prekonali očakávania, ale majú aj muchy

4 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?