Nedávno sme vás informovali, že populárna aplikácia WhatsApp plánuje zaviesť reklamy, ktorým sa užívatelia pravdepodobne nebudú môcť vyhnúť. Pre krajiny Európskej únie však bude situácia priaznivejšia – zavedenie reklám sa v tomto regióne odkladá.
Meta ustupuje európskym regulátorom, reklamy prídu neskôr
Zatiaľ čo vo zvyšku sveta budú reklamy na platforme WhatsApp realitou už v najbližších týždňoch či mesiacoch, Európania sa tejto zmene vyhnú minimálne do roku 2026. Spoločnosť Meta, ktorá aplikáciu vlastní, už informovala írsky regulačný orgán pre ochranu údajov o úmysle posunúť zavedenie reklamného modelu v rámci EÚ na neskorší dátum. Dôvodom je snaha prispôsobiť sa právnym požiadavkám európskych regulačných úradov, ktoré plánujú dôkladne analyzovať nový reklamný systém.
Ide predovšetkým o aspekt využívania údajov z prepojených platforiem ako Facebook a Instagram na lepšie cielenie reklám v aplikácii WhatsApp. Tento spôsob zdieľania dát je citlivou témou a regulátori plánujú dôkladné hodnotenie potenciálnych dopadov na ochranu súkromia používateľov. Až po úspešnej analýze a prípadných úpravách budú môcť reklamy v aplikácii v rámci Európskej únie začať fungovať.
Výhody regulácií EÚ pocítili používatelia služieb Apple aj Microsoft
Nie je to po prvýkrát, čo používatelia z EÚ profitovali z prísnych európskych regulačných opatrení. Nedávnym príkladom je zavedenie možnosti inštalovať aplikácie do zariadení iPhone mimo oficiálneho obchodu App Store. Hoci sa firma Apple dlhodobo bránila takému kroku, nová legislatíva Európskej únie ju k tomu napokon prinútila. Opatrenie platí od operačných systémov iOS 17.4 a novších.
Podobný príklad sa objavil aj v prípade spoločnosti Microsoft, ktorá už nemôže v Európe automaticky nasadzovať svoj internetový prehliadač Edge ako predvolený produkt v nových zariadeniach či systémoch. Toto rozhodnutie si vynútila legislatíva o digitálnych trhoch, ktorá umožňuje používateľom slobodnejšie rozhodovať o používaných softvérových produktoch.
WhatsApp čakajú rokovania s írskym regulátorom, reklamy v EÚ až od roku 2026
Najbližšie kroky ohľadom zavedenia reklám v rámci aplikácie WhatsApp v Európe sú stále predmetom rozhovorov medzi írskou Komisiou pre ochranu údajov a zástupcami platformy. Regulátori plánujú v nasledujúcom období komunikovať tieto kroky podrobnejšie aj s ďalšími orgánmi ochrany osobných údajov v EÚ. Cieľom je zistiť a vyhodnotiť všetky prípadné riziká ešte predtým, ako začne aplikácia zobrazovať reklamy.
Írsky komisár pre oblasť ochrany údajov upresnil, že rozhovory s WhatsAppom sú ešte len na začiatku a je preto priskoro identifikovať konkrétne problémy, ktoré môžu vzniknúť v súvislosti s plánovanými reklamnými aktivitami spoločnosti Meta. Napriek tomu má zatiaľ Európa istotu, že reklamy sa na WhatsAppe neobjavia skôr ako v priebehu roka 2026. Dovtedy môžu Slováci a všetci ďalší európski používatelia naďalej využívať aplikáciu bez reklamných oznámení.
Technologickým spoločnostiam však tvrdé pravidlá Európskej únie nie sú príliš po chuti. Napríklad spoločnosť Apple minulý rok varovala Austráliu, aby nenapodobňovala európsky model. Podľa amerického giganta môže oslabenie kontroly nad vlastnými platformami ohrozovať bezpečnosť a súkromie používateľov, pretože vraj práve dôsledná kontrola ekosystémov pomáha chrániť zákazníkov.
Budúce predpisy európskych regulátorov ešte vytvoria množstvo výziev pre veľké technologické korporácie. Isté však zatiaľ je, že minimálne do roku 2026 zostane WhatsApp v Európe bez reklám.