Na Slovensku sa cestujúci vlakmi dlhodobo sťažujú na slabý mobilný signál vo vlakových súpravách. Regulačný úrad sa preto rozhodol situáciu preskúmať a v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) už vykonal prvé testy, aby identifikoval hlavné prekážky v dostupnosti kvalitného mobilného pokrytia.
Problém majú vozne, najmä okná
Výsledky nedávnych meraní ukázali, že jadrom problémov sú samotné vozne vlakov, konkrétne využívané okná. Moderné železničné vozne sú vybavené oknami s kovovou tepelnou izoláciou, ktorá bola zavedená najmä kvôli klimatizácii. Aj keď tieto okná efektívne izolujú teplo, zároveň výrazne blokujú šírenie mobilného signálu dovnútra súprav.
Zo siedmich typov testovaných vozňov dopadli uspokojivo len tri druhy. Z celkového počtu 599 testovaných vozňov ZSSK nevyhovelo predpísaným normám až 387 vozňov, ktoré predstavujú väčšinu flotily na hlavných slovenských tratiach. Znamená to, že sú potrebné ďalšie technické opatrenia, ak chce Slovensko skutočne zaručiť vysokokvalitný mobilný signál vo vlakoch.
Zlepšenie signálu naráža na nedostatok financií, priorita je Wi-Fi
Napriek jasnej potrebe modernizácie súvisí realizácia technických úprav najmä s financiami, ktoré štát zatiaľ nemá vyčlenené. Odhadované náklady na úpravu jedného vozňa predstavujú sumy v rádoch niekoľkých tisíc eur. Bez okamžitých prostriedkov sa preto Železničná spoločnosť Slovensko rozhodla aspoň čiastočne zlepšiť internetové pripojenie zavedením nových Wi-Fi technológií.
V polovici mája sa začalo s inštaláciou 35 moderných Wi-Fi zariadení, ktoré majú plnú podporu 5G technológie. Tento krok by mal byť dokončený do konca júla, vďaka čomu bude aktuálne Wi-Fi pripojenie dostupné už vo viac ako 75 percent vozňov so zavedenou touto technológiou. Popri tomto opatrení sa pripravuje aj nasadenie špeciálnych okien so zníženým útlmom signálu, termíny zatiaľ nie sú špecifikované.
Prísnejšie požiadavky na pokrytie tratí, výnimkou budú tunely
Okrem problémov s vozňami musia mobilní operátori na Slovensku do konca roka 2025 zabezpečiť kvalitné mobilné pokrytie všetkých železničných tratí vrátane tunelov. Práve pokrytie tunelov je však technicky náročnejšie, čo donútilo Regulačný úrad prehodnotiť termíny tejto povinnosti.
Z dôvodu objektívnych komplikácií Regulačný úrad preto aktuálne zvažuje posunúť konečný termín pokrytia slovenských železničných tunelov až na koniec roka 2028. Povinnosť kvalitného pokrytia tratí mimo tunelov však zostáva nezmenená.
Popri mobilnom pokrytí sa od 1. júla zmenili aj pravidlá bezplatného cestovania vlakmi. Seniori nad 62 rokov už nemusia pred cestou vybavovať takzvané nulové cestovné lístky. Na cestovanie im odteraz stačí len platný preukaz ZSSK na bezplatnú prepravu, čím sa odstraňuje doterajšia byrokracia spojená s nulovými lístkami.
Ďalšie podrobnosti o nových zmenách a ich praktických dôsledkoch pre cestujúcich sú dostupné online na stránkach spoločnosti ZSSK aj Regulačného úradu.