Najväčšie nemecké automobilky a ich kľúčoví dodávatelia spájajú sily v snahe získať späť kontrolu nad softvérovými technológiami vo svojich vozidlách. Vytvorili novú alianciu, ktorej cieľom je vyvinúť jednotnú a otvorenú európsku softvérovú platformu. Tento krok prichádza ako reakcia na rastúcu závislosť od amerických gigantov Google a Apple, ktorí dominujú trhom prostredníctvom svojich systémov Android Auto a CarPlay.
Snaha o softvérovú suverenitu
Medzi hlavné mená, ktoré stoja za touto iniciatívou, patria automobilky Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, doplnené o významných dodávateľov, ako sú Bosch, Continental, ZF, Hella a Valeo. Dôvodom združovania je snaha zabezpečiť kontrolu nad citlivými dátami z vozidiel a eliminovať potrebu zdieľať softvérové kódy s americkými firmami. Obe spoločnosti, Google aj Apple, totiž využívajú svoje systémy nielen na zlepšovanie užívateľského komfortu, ale aj na zhromažďovanie obrovského množstva dát o vodičoch a ich návykoch.
Nová európska platforma má byť postavená tak, aby rešpektovala prísne pravidlá ochrany osobných údajov podľa GDPR a zároveň umožnila automobilkám udržať si plnú kontrolu nad technologickým vývojom. Tento projekt má oficiálnu podporu nemeckej vlády, ktorá vníma otázku technologickej nezávislosti ako strategickú prioritu pre budúcnosť automobilového priemyslu v regióne.
Vývoj pre moderné autá a vodičov
Rozsah novej platformy bude oveľa širší, než len zlepšenie infotainment systémov. Cieľom je vytvoriť hlboké vrstvy softvérovej architektúry, vrátane systémov umožňujúcich vzdialené aktualizácie, kybernetickú bezpečnosť a integráciu s pokročilými asistenčnými a autonómnymi systémami. Vďaka tomu by softvérové riešenie zlepšilo nielen používateľskú skúsenosť, ale aj technickú hodnotu auta.
Pre vodičov by to mohlo znamenať lepšiu integráciu všetkých dôležitých funkcií vozidla do jedného intuitívneho rozhrania – od navigácie cez ovládanie klimatizácie až po asistenčné systémy. V súčasnosti sú tieto systémy rozdelené medzi pôvodné rozhranie výrobcu a externé riešenia ako Apple CarPlay alebo Android Auto. Navyše, európska platforma by mohla posilniť ochranu súkromia používateľov tým, že by minimalizovala množstvo zdieľaných dát a tieto by podliehali prísnym reguláciám Európskej únie.
Výzvy a riziká na obzore
Hoci cieľ projektu je ambiciózny, jeho realizácia so sebou nesie významné riziká. Automobilky nemajú v oblasti softvérového vývoja takú expertízu ako technologické firmy. To môže viesť k vytvoreniu systému, ktorý bude menej stabilný či menej užívateľsky prívetivý ako riešenia od Googlu alebo Apple. Kritici navyše upozorňujú, že podobné projekty v minulosti čelili problémom s koordináciou medzi konkurujúcimi si značkami.
Pochybnosti sa objavujú aj pri nákladoch. Vývoj takéhoto systému si vyžaduje miliardové investície, ktoré by sa mohli odzrkadliť vo vyššej cene vozidiel. Možným scenárom je aj zavedenie systémov predplatného – vodiči by si mohli za využívanie niektorých funkcií, ako napríklad navigácie alebo vyhrievania sedadiel, priplácať.
Aj napriek týmto rizikám predstavuje nový projekt odvážny krok k posilneniu digitálnej suverenity Európy v automobilovom priemysle. Ak sa automobilkám podarí prekonať technologické a organizačné výzvy, ich vlastná softvérová platforma by mohla priniesť zásadné zmeny nielen pre výrobcov, ale aj pre bežné využívanie vozidiel v Európe.