Fotografia bývalej poslankyne Romany Tabak, ktorá sa spolu so svojím maloletým synom viezla na jednej prenajatej elektrickej kolobežke, opäť otvorila diskusiu o bezpečnosti a regulácii kolobežiek v mestskej doprave. Prípad upozornil na porušovanie platných predpisov, no tiež na širšie otázky o dopadoch rizikového správania a nedostatočnej prevencie.
Právne aspekty a reakcia spoločnosti Bolt
Romana Tabak svojim konaním porušila zákon o cestnej premávke, ktorý od roku 2019 zakazuje jazdu viacerých osôb na jednej elektrickej kolobežke a obmedzuje jej používanie osobami mladšími ako 15 rokov. Rovnako došlo k porušeniu podmienok prenájmu spoločnosti Bolt, ktorá jej následne deaktivovala účet. Opäť sa však ukázala širšia problematika nedodržiavania nariadení a ignorovania bezpečnostných opatrení, ako je nosenie prilby.
Nezodpovedné využívanie elektrických kolobežiek zdôrazňuje dôležitosť sprísnenia pravidiel a lepšej kontroly. Ministerstvo vnútra už avizovalo návrh novely zákona, ktorý by od decembra 2025 zakázal používanie elektrických kolobežiek schopných prekročiť rýchlosť 25 km/h na verejných komunikáciách.
Rizikové faktory a návrhy na zmenu legislatívy
Podľa zdravotníckych štatistík sa zvyšuje počet úrazov spôsobených jazdou na kolobežkách, pričom najčastejšie ide o poranenia hlavy. Pád z kolobežky pri rýchlosti 25 km/h sa svojou silou približuje pádu na hlavu z výšky dvoch metrov. Absencia ochranných pomôcok, najmä prilby, predstavuje kritickú výzvu. Napriek tomu nosenie prilby pre dospelých nie je legislatívne povinné, čo výrazne zvyšuje riziko vážnych zranení.
Navrhované zmeny zahŕňajú aj finančnú motiváciu na zodpovednejšie správanie. Inšpiráciou je Rakúsko, kde by pacienti, ktorí utrpia úraz pri rizikovej aktivite bez ochranných pomôcok, museli prispieť na lekársku starostlivosť formou spoluúčasti. Slovenské Ministerstvo zdravotníctva však takúto možnosť aktuálne neplánuje.
Kolobežky – praktické, no potenciálne nebezpečné
Aj keď sú elektrické kolobežky vnímané ako efektívny a ekologický dopravný prostriedok, spájajú sa s výraznými rizikami. Ich konštrukcia, malý priemer kolies a vysoká citlivosť na nerovnosti povrchu zvyšujú pravdepodobnosť nehôd. Mnoho používateľov si navyše kolobežky nelegálne upravuje na vyššie rýchlosti, čo ešte viac ohrozuje bezpečnosť.
Okrem rizík pre samotných jazdcov predstavujú kolobežky hrozbu aj pre chodcov, najmä na chodníkoch, kde podľa predpisov nemajú jazdiť. Tichý chod a vysoká rýchlosť vedú k nečakaným zrážkam, ktoré najviac postihujú deti a seniorov. Navyše nezodpovedná jazda, často spojená s používaním mobilných telefónov alebo alkoholom, situáciu ešte zhoršuje.
Diskusia o budúcej regulácii elektrických kolobežiek naberá na intenzite, no kým sa zavedú systémové opatrenia, kľúčové je zvýšenie individuálnej zodpovednosti používateľov a dôraz na prevenciu.