Na Slovensku prebieha zásadná transformácia bankového sektora. Banky masívne zatvárajú pobočky a prepúšťajú zamestnancov, pričom dôvody sú očividné – digitalizácia, nižšie náklady a tlak na ziskovosť. Táto zmena ovplyvňuje sektor celoplošne, pričom jednotlivé inštitúcie volia rôzne prístupy.
Digitalizácia mení bankový sektor
Počet zamestnancov v bankovníctve od roku 2018 klesol o približne 2 000 osôb. Minulý rok banky zatvorili na Slovensku takmer 30 pobočiek, pričom tento trend naďalej pokračuje. Hlavným dôvodom tohto vývoja je rastúci záujem klientov o digitálne služby, ktoré sú pre mnohých pohodlnejšie a rýchlejšie. Banky sa snažia presmerovať zákazníkov do online bankingu a mobilných aplikácií aj pomocou zvýšenia poplatkov za základné služby vykonávané v pobočkách, ako sú prevody či výbery hotovosti.
Pobočky tak postupne nadobúdajú novú úlohu. Ich hlavným cieľom už nie je poskytovať každodenný servis, ale slúžiť ako predajné miesta zamerané na hypotéky, investície a iné komplexnejšie produkty. Tento prístup je zároveň krokom smerom k úplnému odstráneniu hotovosti z pobočiek. Náklady na jej správu považujú banky za neprimerane vysoké.
Rast úverov a výzvy v ziskovosti
Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie bol prvý polrok 2025 pre slovenské banky úspešný najmä v oblasti úverovania. Počet nových úverov na bývanie sa medziročne zvýšil o 76 %, podnikové úvery narástli o 45 %. Tieto výsledky prispeli k miernemu zvýšeniu čistého zisku po zdanení, ktorý dosiahol 574 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 4,9 %. Napriek tomu profitabilita slovenských bánk zaostáva za priemerom Európskej únie a ostáva najnižšia v regióne strednej a východnej Európy.
Rast prevádzkových nákladov a tvorba vyšších rezerv obmedzili zisk pred zdanením, ktorý v rovnakom období zaznamenal pokles o 1,6 %. Banky sa tak ocitli pod dvojnásobným tlakom – na jednej strane musia investovať do digitalizácie a technológií, na druhej strane čelia výzvam spojeným so znižovaním nákladov a optimalizáciou svojich činností.
Štatistiky prepúšťania a zatvárania pobočiek
Najväčšie organizačné zmeny zaznamenala Slovenská sporiteľňa. Od roku 2018 znížila počet zamestnancov o viac ako 600, pričom minulý rok zatvorila 19 pobočiek. Počet jej aktuálnych zamestnancov dosahuje 3 491 a počet pobočiek klesol na 160. Podobný prístup zvolila VÚB banka, ktorá redukovala personál o 480 zamestnancov a zatvorila dve pobočky. Aktuálne prevádzkuje 167 pobočiek.
Naopak, Tatra banka za rovnaké obdobie zvýšila počet zamestnancov z 3 833 na 4 140, aj keď minulý rok rovnako uzavrela dve pobočky, čím ich počet ustálila na 140. ČSOB, ktorá absorbovala OTP Banku, zaznamenala od roku 2021 postupný pokles zamestnancov a znížila aj počet pobočiek na 107. Menšie banky ako Prima banka a 365.banka vykazujú vo vývoji väčšiu stabilitu, aj keď aj u nich došlo k miernemu poklesu počtu pracovníkov a pobočiek.
Transformácia sektora jasne dokazuje, že budúcnosť bankovníctva na Slovensku patrí digitalizácii. Kamenné prevádzky budú čoraz viac ustupovať do úzadia, zatiaľ čo online služby získajú dominantné postavenie. Banky sa tým nielenže prispôsobujú potrebám moderných zákazníkov, ale zároveň čelia tlakom na zlepšenie finančnej výkonnosti v náročnom ekonomickom prostredí.