Ministerstvo zdravotníctva v spolupráci s odbornými spoločnosťami vydalo nové odporúčania pre rodičov s cieľom regulovať používanie mobilov, tabletov a ďalších obrazoviek u detí a dospievajúcich. Kľúčové posolstvo dokumentu zdôrazňuje, že obrazovky by nemali slúžiť ako digitálna opatrovateľka ani ako nástroj na odmeňovanie či trestanie. Odporúčania zostavuje rodinám praktický plán, ktorý má podporovať zdravší vývoj detí.
Zóny a čas bez obrazoviek
Jedným z hlavných návrhov je zavedenie tzv. digitálnych zón bez technológií a časových obmedzení pre používanie obrazoviek. Jedálenský stôl, detská izba a spálňa by podľa odborníkov mali byť miestami, kde je používanie zariadení úplne zakázané. Naviac sa odporúča odložiť telefóny a tablety aspoň hodinu pred spaním a vyhnúť sa ich zapínaniu ráno pred odchodom do školy.
Prax, ako napríklad vypnutie televízora počas jedla alebo určenie špeciálneho miesta na nočné odkladanie telefónov pre celú rodinu, má výrazne pozitívny vplyv na kvalitu spánku a celkovú pohodu detí. Tieto opatrenia môžu tiež pomôcť redukovať vplyv modrého svetla, ktoré bráni tvorbe melatonínu, čím ruší prirodzený spánkový cyklus.
Individuálny prístup podľa veku
Odporúčania jednoznačne poukazujú na dôležitosť veku dieťaťa a jeho zrelosti pri nastavovaní pravidiel. Rodičia by mali brať do úvahy vekové obmedzenia pre filmy, hry a sociálne siete a zároveň pozorovať, či je ich dieťa dostatočne vyspelé na samostatné používanie technológií. Podľa odborníkov to znamená, že tieto pravidlá môžu byť u rôznych detí v rovnakej rodine odlišné.
Nie všetky deti sú rovnako pripravené čeliť výzvam spojeným s digitálnym svetom. Niektoré si vyžadujú viac času na rozvoj schopností zvládania nástrah, akými sú neustále porovnávanie na sociálnych sieťach alebo schopnosť narábať s dezinformáciami. Individuálne nastavovanie pravidiel je preto kľúčové.
Riziká nadmerného používania
Negatívne vplyvy nadmerného používania obrazoviek sú rozsiahle. Sedavý spôsob života vedie k obezite detí, zlému svalovému vývoju a ďalším zdravotným komplikáciám. Po fyzickej stránke sú závažné aj problémy so zrakom, ako je digitálna únava očí alebo zvyšujúce sa riziko krátkozrakosti, spôsobené dlhodobým zaostrovaním na obrazovky.
Psychicky spôsobuje digitálny svet izoláciu a závislosti. Deti môžu zažívať pocity menejcennosti a depresiu, zintenzívnené neustálym porovnávaním sa s idealizovanými obrazmi iných na sociálnych sieťach. Navyše, ak rodičia využívajú obrazovky na upokojenie detí, tie môžu stratiť schopnosť zvládať vlastné emócie bez digitálneho úniku.
Experti upozorňujú aj na vplyv na sociálne a kognitívne schopnosti detí. Nedostatok interakcií s rovesníkmi či rodičmi môže viesť k nedostatočnému rozvoju sociálnych zručností, ako je čítanie reči tela alebo empatia. Podobne, nadmerné konzumovanie krátkych videí môže spôsobiť problémy s pozornosťou a sústredením v škole.
Poučenie z pandémie
Pandémia COVID-19 a dištančné vzdelávanie odhalili, že zvýšený čas pred obrazovkami mal negatívny vplyv na duševné zdravie a sociálne väzby detí. Podpora prezenčnej výučby zostáva podľa odborníkov imperatívom, pretože redukuje izoláciu a poskytuje deťom viac príležitostí na prirodzené učenie a rozvoj sociálnych zručností.
Zverejnené odporúčania Ministerstva zdravotníctva a odborníkov tak apelujú na rodičov, aby vytvorili zdravšie návyky pre svoje deti, a tým minimalizovali riziká spojené s digitálnym prostredím. Plánovanie rodinného mediálneho režimu má byť kľúčovým krokom k podpore zdravého vývoja detí v súčasnom technologicky bohatom svete.