Spoločnosť Lufthansa čelí závažnej kritike po tom, čo oznámila svoje plány nahradiť tisíce pracovných miest umelou inteligenciou. Tento krok, ktorý zahrňuje rozsiahlu digitalizáciu a automatizáciu, má za cieľ znížiť prevádzkové náklady, no zároveň vyvoláva obavy z masového prepúšťania.
Zníženie počtu zamestnancov a úspora
Lufthansa plánuje do roku 2030 prepustiť približne 4 000 zamestnancov, predovšetkým na administratívnych pozíciách v Nemecku. Táto redukcia, ktorá predstavuje štyri percentá z jej celkovej pracovnej sily, sa má uskutočniť v rámci širšieho úsilia spoločnosti o zefektívnenie procesov a elimináciu duplicít. Napriek tomu, že ide o pomerne malé percento, mnohí zamestnanci sú znepokojení dopadom tejto zmeny na ich budúcnosť.
Zavedenie umelej inteligencie má spoločnosti priniesť ročnú úsporu vo výške až 300 miliónov eur. Táto suma by mala byť dosiahnutá prostredníctvom digitalizácie procesov nielen v samotnej Lufthansa Group, ale aj v jej partnerských spoločnostiach, ako sú SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines či ITA Airways.
Expanzia flotily a zameranie na zisk
Napriek plánovanému prepúšťaniu Lufthansa pripravuje významné investície do svojej flotily. Do roku 2030 plánuje zaradiť viac ako 230 nových lietadiel, vrátane 100 diaľkových. Týmto krokom si chce upevniť svoju pozíciu na globálnom trhu a využiť očakávaný nárast dopytu po cestovaní. Okrem toho Lufthansa Technik rozširuje svoju činnosť aj do oblasti obrany, zatiaľ čo nákladná divízia sa snaží stať jedným z troch najväčších svetových prepravcov nákladu.
Spoločnosť zároveň investovala 600 miliónov eur do modernizácie svojho frankfurtského nákladného uzla. Táto investícia však prichádza v čase silnej konkurencie zo strany firiem ako FedEx a UPS, ktoré dominujú v segmente prepravy nákladu. Napriek týmto ambicióznym plánom oznámenie o nahrádzaní zamestnancov umelou inteligenciou negatívne ovplyvnilo akciový trh – hodnota akcií Lufthansy klesla v priebehu jedného dňa o viac ako štyri percentá.
Budúcnosť Lufthansy
Lufthansa, s centrálou v Nemecku a ročnými príjmami 37,6 miliardy eur, patrí k najväčším leteckým spoločnostiam na svete. V rámci aliancie Star Alliance a so sieťou partnerov pôsobí na medzinárodnom trhu ako významný hráč. Skupina prevádzkuje viacero značiek, medzi ktoré patria SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines a ITA Airways, a k decembru 2024 disponovala flotilou 735 lietadiel s priemerným vekom 14 rokov.
Plány na ďalšiu expanziu flotily a modernizáciu prevádzok naznačujú, že Lufthansa sa chce presadiť ako líder v leteckej doprave aj v náročných podmienkach trhu. Avšak rozhodnutie masívne implementovať umelú inteligenciu na úkor ľudskej pracovnej sily odhalilo napätie medzi snahou o technologický pokrok a spoločenskou zodpovednosťou.