Autonómne vozidlá prinášajú mnohé technologické a praktické výhody, no zároveň odhaľujú vážne nedostatky v oblasti legislatívy. Zatiaľ čo v Kalifornii sú už roky na cestách samoriadiace taxíky, tamojšia polícia narazila na nečakaný právny problém. Pri neexistencii vodiča, ktorý by niesol zodpovednosť za dopravné priestupky, je potrebné nájsť nové riešenia právnych a technických otázok.
Pokuty, ktoré nikto nezaplatí
Jednou z ukážok tohto problému je incident z kalifornského San Bruna, kde autonómny taxík spoločnosti Waymo na semafore nelegálne odbočil do protismeru. Hoci bola na miesto privolaná polícia, pokutu nebolo možné udeliť, pretože v aute nesedel žiadny vodič. Prípad neostal ojedinelý – autonómne autá spoločnosti Waymo totiž v roku 2024 len v San Franciscu nahromadili pokuty za zlé parkovanie vo výške viac ako 65-tisíc dolárov. Kvôli chýbajúcej legislatíve však neexistoval spôsob, ako tieto peniaze reálne vymáhať.
Zákony, ktoré boli doteraz navrhnuté pre ľudských vodičov, nepočítajú s autonómnymi systémami, ktoré robia rozhodnutia bez ľudského zásahu. Bez jasných pravidiel a prenosu zodpovednosti sa podobné situácie opakujú, čo vedie k právnemu chaosu a frustrácii úradov.
Nová legislatíva na obzore
Kalifornia však chystá zmenu, ktorá by mala od júla budúceho roka priniesť jasné pravidlá. Nový zákon má umožniť udeľovanie pokút priamo spoločnostiam prevádzkujúcim flotily autonómnych vozidiel, ako sú Waymo alebo Tesla. Takýto krok má potenciál nielen vyriešiť problematiku priestupkov, ale aj posilniť zodpovednosť a bezpečnosť na cestách.
Tento prístup má svojich predchodcov – už v roku 2023 Kalifornia odobrala licenciu spoločnosti Cruise po vážnej nehode jej autonómneho auta, čím ukázala, že je pripravená na tvrdšie kroky voči nespoľahlivým prevádzkovateľom.
Globálny problém vyžaduje globálne riešenia
Podobné legislatívne výzvy sa začínajú riešiť aj na iných miestach sveta. V Európskej únii sa pripravujú prvé technické a právne rámce pre autonómne vozidlá, s cieľom vytvoriť jednotné pravidlá pre všetky členské štáty. Diskutuje sa o prenesení plnej zodpovednosti na prevádzkovateľov alebo výrobcov autonómnych áut pri priestupkoch i nehodách. Proces je však zdĺhavý a obsahuje mnohé komplikácie vrátane otázky poistenia či etických dilem, ktoré súvisia s obmedzeniami autonómnych systémov v extrémnych situáciách.
Prípad Kalifornie dokazuje, že aktuálny legislatívny rámec je nedostatočný. Pokrok v technológiách vyžaduje rýchle a premyslené kroky, aby sa predišlo právnym zmätkom a zabezpečila bezpečnosť na cestách. Hoci plná legislatívna úprava môže trvať ešte niekoľko rokov, prvé kroky v Kalifornii a EÚ naznačujú, akým smerom sa bude vývoj uberať.