Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) zahájil správne konanie voči dvom najväčším komerčným televíznym skupinám na Slovensku – TV Markíza a TV JOJ. Predmetom vyšetrovania je podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia prostredníctvom zavedenia zákazu pretáčania reklám v televíznych archívoch. Tento krok televízie podľa všetkého vnútili telekomunikačným operátorom, čo vyvolalo nespokojnosť divákov. Telekomunikačná únia SR (TÚSR), zastupujúca záujmy operátorov, krok Protimonopolného úradu privítala ako možnosť riešiť situáciu, ktorá poškodila zákazníkov aj operátorov.
Rozhorčenie divákov padlo na operátorov
Možnosť sledovať programy z televízneho archívu s možnosťou preskočiť reklamy bola pre divákov dlho synonymom flexibility a pohodlia. Táto výhoda sa však zmenila v lete 2025, keď Markíza a JOJ v nových zmluvných podmienkach zakázali operátorom ponúkať možnosť pretáčania reklám. Tento krok ovplyvnil aj veľké nadnárodné spoločnosti, ako aj desiatky menších lokálnych poskytovateľov.
Nespokojní zákazníci väčšinu svojej kritiky adresovali práve operátorom, ktorí však boli podľa TÚSR len nútení plniť podmienky diktované televíziami. Sledovanosť archívov tým výrazne stratila na atraktivite, čo priamo zasiahlo spokojnosť platiacich divákov.
PMÚ skúma dominantné postavenie televízií
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, či televízne skupiny Markíza a JOJ neaplikovali voči operátorom neprimerané obchodné podmienky, čím mohli potenciálne zneužiť svoje dominantné postavenie na slovenskom televíznom trhu. Zákaz pretáčania reklám je podľa posúdení úradu zásadným zásahom do flexibility divákov pri sledovaní obsahu, najmä keď ide o platené archívy oboch televízií. Ak by bolo zneužitie dominantného postavenia preukázané, televíziám by mohla byť uložená pokuta až do výšky 10 % z ich ročného obratu.
Telekomunikačná únia Slovenska, zastupujúca operátorov, tento krok hodnotí pozitívne, keďže má za cieľ vyjasniť pravidlá a navrátiť divákom kontrolu nad službami, za ktoré si platia. Skutočnosť, že sa na trhu takmer naraz zaviedli rovnaké obmedzenia, spochybňuje súťažné prostredie a podľa TÚSR znemožňuje divákom voľne si vybrať alternatívu.
Dvojité platenie a strata hodnoty služby
Podstatou celého sporu je rozpor medzi očakávaniami platiacich zákazníkov a zmenami v obchodnom modeli televízií. Diváci, ktorí si za prístup do archívu priplácajú telekomunikačným operátorom, vnímali službu ako prémiovú s vysokou mierou kontroly nad obsahom. Sledovanie reklám tak bolo v archívoch vnímané ako porušenie tejto hodnoty.
Platiaci diváci sa navyše cítia znevýhodnení, keďže nový model od televízií kombinuje dvojaký spôsob platenia – poplatok za prístup k archívu zahŕňa aj nútené sledovanie reklám, čím je zákazník nútený „platiť“ peniazmi aj časom. Tento pocit nespokojnosti ešte viac zvýrazňuje fakt, že obe hlavné televízne skupiny zaviedli podobné obmedzenia naraz, čím zablokovali možnosť výberu medzi rôznymi poskytovateľmi obsahu.
Protimonopolný úrad sa v rámci vyšetrovania zameriava na objasnenie, či televízie takýmto krokom nenarušili pravidlá hospodárskej súťaže na trhu. Proces však môže trvať niekoľko mesiacov až rokov, no jeho výsledok by mohol ovplyvniť podmienky ponuky televíznych archívov na Slovensku. Zatiaľ divákom zostáva len dúfať, že vývoj situácie prinesie späť väčšiu flexibilitu a spokojnosť so službami, ktoré si platia.