Klienti Slovenskej sporiteľne čelia novej vlne podvodov, ktorých intenzita a dôsledky presiahli očakávania. Telefonickí podvodníci opäť predstierajú, že sú zamestnancami banky, pričom využívajú presvedčivú komunikáciu na manipuláciu obetí. Straty zákazníkov banky stúpajú rekordným tempom a už presiahli minuloročnú bilanciu, čo vyvoláva vážne obavy medzi odborníkmi na finančnú bezpečnosť.
Premyslené praktiky podvodníkov
Podvody prebiehajú podľa dômyselných scénarov. Falošní bankári tvrdia, že niekto zneužil údaje klienta, založil kreditnú kartu alebo sa pokúsil vykonať podvodnú transakciu. Aby získali dôveru, používajú mená skutočných pracovníkov banky a naliehavo žiadajú obeť o okamžitú reakciu. Výhovorky zahŕňajú prihlásenie do internet bankingu, presun peňazí na údajne bezpečný účet alebo stiahnutie falošnej aplikácie banky.
Niektorí klienti boli dokonca oslovení s nezvyčajnými požiadavkami ako odovzdanie hotovosti kuriérovi. V iných prípadoch podvodníci vyzvali obete na poskytnutie osobných údajov cez neautorizované komunikačné kanály, ako napríklad falošný online formulár. Manipulatívne metódy zahŕňali psychologický nátlak, vyhrážky právnymi krokmi, zablokovanie účtu či iné formy psychologického zastrašovania.
Straty presahujú rekordy
Slovenská sporiteľňa zaznamenáva výrazný nárast finančných strát svojich klientov. Počas minulého roka sa celkové straty spôsobené podobnými podvodmi odhadovali na 13 miliónov eur. Tento rok však už do septembra suma presiahla 14 miliónov eur a očakáva sa, že čísla budú do konca roka ešte vyššie. Najväčšie škody spôsobujú investičné podvody a podozrivé správy cez sociálne siete či aplikácie ako WhatsApp.
Podľa bezpečnostných analytikov je problémom zraniteľnosť klientov, ktorí podľahnú kombinácii časového tlaku a vybudovanej dôvery. Finančné podvody profitujú z rýchlych reakcií obetí, pričom narastajúca sofistikovanosť techník podvodníkov sťažuje ich odhalenie.
Kroky na ochranu pred podvodmi
Banka ubezpečuje svojich klientov, že zamestnanci nikdy nežiadajú o prístupové údaje, heslá ani presun financií na iné účty. Ak klient obdrží podobný telefonát, mal by ho okamžite ukončiť a kontaktovať banku cez overené oficiálne kanály. Odporúča sa ukladať si dôveryhodné kontakty banky do telefónu, pravidelne aktualizovať bezpečnostné aplikácie a odmietať poskytovanie osobných údajov prostredníctvom e-mailu alebo telefonicky.
Podľa odborníkov je prevencia kľúčová. Zvýšenie povedomia o moderných podvodoch môže výrazne znížiť počet obetí. Slovenská sporiteľňa okrem edukácie verejnosti apeluje na klientov, aby si dávali pozor na nezvyčajné požiadavky a nedôverovali naliehavým výzvam, ktoré pôsobia podozrivo. Rýchla informovanosť a zodpovedný prístup sú základnými krokmi na ochranu pred stratou financií.




