Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznámila spustenie pilotného projektu digitálnej inovácie v doprave. V spolupráci so švajčiarskou technologickou firmou Fairtiq predstaví novú mobilnú aplikáciu, ktorá má zjednodušiť nákup cestovných lístkov. Cestujúci už nebudú potrebovať presne plánovať trasu či spojenie, aplikácia automaticky vypočíta optimálnu cenu.
Princíp check-in/check-out uľahčí cestovanie
Nový systém nákupu lístkov prinesie cestujúcim pohodlie a časovú úsporu. Používatelia budú pri nástupe do vlaku v aplikácii potvrdzovať začiatok cesty pomocou check-in. Po ukončení jazdy jednoducho vykonajú check-out. Trasu bude aplikácia monitorovať automaticky a na jej základe vypočíta najvýhodnejšiu cenu podľa platných taríf ZSSK. Platba bude zabezpečená priamo cez mobilnú platformu.
Projekt, ktorý začne pilotne od januára 2026, má ambíciu zmeniť spôsob predaja lístkov na slovenských vlakových spojeniach. Koncept je obzvlášť vhodný pre cestujúcich, ktorí preferujú flexibilitu, cestujú spontánne alebo potrebujú prestupovať. Tradičné problémy, ako je stres z nesprávne zakúpeného lístka či časové obmedzenia pri nákupe, by týmto krokom mohli byť eliminované.
Ročné testovanie s cieľom modernizácie
Pilotný projekt, realizovaný v spolupráci s technologickým poskytovateľom Fairtiq, má trvať jeden rok a bude prebiehať na vnútroštátnych linkách ZSSK. Zmluva medzi slovenským dopravcom a švajčiarskou firmou bola uzatvorená v júli 2025, pričom cieľom testovania je preveriť funkčnosť a prispôsobenie systému slovenským podmienkam. Okrem technologickej spoľahlivosti chce ZSSK analyzovať užívateľskú skúsenosť, zohľadniť vplyv na cestujúcich a posúdiť otázky ochrany osobných údajov.
Významným faktorom pre úspech projektu je tiež sledovanie finančných výhod, keďže nový systém by mohol ZSSK priniesť úsporu v nákladoch na predaj lístkov. Zároveň by mohol zhromažďovať dáta o cestovných návykoch, ktoré pomôžu pri plánovaní a optimalizácii vlakových spojení.
Revolučná zmena s rizikami
Aj keď nový spôsob cestovania prináša mnohé výhody, sú s ním spojené aj určité výzvy. Systém si vyžaduje, aby mal používateľ smartfón, funkčné internetové pripojenie a dostatok batérie počas jazdy. Takisto môže byť problémom zabudnutie vykonania check-out po skončení cesty, čo by mohlo ovplyvniť správnosť výpočtu ceny. Pre tých, ktorí nebudú môcť alebo chcieť využívať mobilnú aplikáciu, zostanú dostupné tradičné spôsoby nákupu lístkov.
Novinka však jednoznačne predstavuje krok smerom k modernejšej železničnej doprave. Prístup „check-in/check-out“ už úspešne funguje v niektorých európskych krajinách, ako sú Rakúsko alebo Česká republika, a ZSSK verí, že tento systém osloví najmä mladšiu generáciu. Zákazníci môžu očakávať zvýšený komfort a intuitívnejší prístup k službám.
Ak projekt preukáže svoju opodstatnenosť a úspech, aplikácia Fairtiq sa môže stať novým štandardom pre cestovanie vlakom na Slovensku. Spojenie inovácií s tradičnými hodnotami má potenciál sprístupniť železničnú dopravu širšej verejnosti a priniesť nové príležitosti pre rozvoj slovenských železníc.




