Európsky automobilový priemysel čelí jednej z najväčších kríz posledných rokov. Politické napätie so spoločnosťou Nexperia v Číne spôsobilo blokádu exportu základných mikročipov, ktoré sú kľúčové pre výrobu moderných vozidiel. Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) varuje, že nedostatok týchto komponentov môže už v najbližších dňoch spôsobiť úplné zastavenie produkcie v automobilkách po celej Európe.
Kritický nedostatok čipov ohrozuje priemysel
Automobilky v celej Európe trpia závažným nedostatkom mikročipov, konkrétne tých jednoduchších, ale nevyhnutných pre riadiace jednotky a elektrické systémy automobilov. Problém vyplynul z nedávno eskalujúceho politického sporu s Čínou, ktorý znemožnil spoločnosti Nexperia pokračovať v exporte kľúčových komponentov do Európy. Situácia, ako upozorňuje ACEA, už reálne zasahuje výrobu.
Rezervné zásoby čipov, na ktoré výrobcovia doteraz spoliehali, sa podľa asociácie rýchlo míňajú. Niektoré automobilky už očakávajú zastavenie montážnych liniek v priebehu niekoľkých dní. Hoci sú na trhu aj alternatívni dodávatelia, vybudovanie dodatočných výrobných kapacít a presmerovanie dodávateľských reťazcov si vyžiada niekoľko mesiacov. To je však čas, ktorý automobilky nemajú.
Slovensko vo veľkom ohrození
Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré táto kríza zasiahne najtvrdšie. Automobilový priemysel je dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky a krajina je svetovým lídrom vo výrobe áut na obyvateľa. Štyri kľúčové automobilky (Volkswagen, Stellantis, Kia a Jaguar Land Rover) sú pevne zapojené do globálneho dodávateľského reťazca, pričom výpadok základných čipov by mohol zastať ich produkciu. Aktuálne sa síce rezervy držia, ale hrozba zastavenia výroby je reálna aj pre slovenské závody.
Okrem priamych dôsledkov na automobilky hrozí aj efekt dominovej reakcie. Ak nemecké automobilky, napríklad Volkswagen v Wolfsburgu, obmedzia výrobu, dodávatelia zo Slovenska by okamžite pocítili pokles objednávok. To by mohlo viesť k núteným dovolenkám tisícov zamestnancov, znižovaniu miezd a celkovému narušeniu rodinných rozpočtov. Očakáva sa taktiež predlžovanie čakacích lehôt na nové autá a zvyšovanie cien, čo zasiahne spotrebiteľov po celej Európe.
Diplomacia ako kľúč k riešeniu
ACEA apeluje na všetky zúčastnené strany, aby intenzívne hľadali diplomatické riešenie situácie. Zastavenie výroby automobilov na území celej Európy by malo katastrofálne následky pre hospodárstvo. Efekt dominového reťazca by ovplyvnil nielen samotné automobilky, ale aj celý dodávateľský sektor, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou tohto odvetvia. Riešenie tohto problému je naliehavé, keďže každá ďalšia oneskorená dodávka ešte viac komplikuje návrat do normálneho režimu.
Slovenská ekonomika by utrpela okrem poklesu HDP aj straty exportu a výrazné výpadky daňových príjmov. V čase, keď už štát zápasí s napätou konsolidáciou verejných financií, by táto kríza mohla prísť ako ďalšia výrazná rana. ACEA preto vyzýva na okamžitú akciu s tým, že čas na riešenie tejto situácie sa nebezpečne kráti.




