Posunutie účinnosti zákona, ktorý povoľuje montovanie predného brzdového svetla (PBS) do áut, môže znamenať pre Slovensko významnú ekonomickú stratu. Napriek schváleniu novely zákona so začiatkom účinnosti od roku 2029 odborníci navrhujú, aby bola táto technológia v praxi zavedená skôr. Výskum totiž ukazuje, že predné brzdové svetlo prináša nielen vyššiu bezpečnosť na cestách, ale aj obrovské finančné úspory. Štát v dôsledku odkladu príde ročne minimálne o 186 miliónov eur.
Ekonomické a bezpečnostné prínosy PBS
Podľa podrobnej analýzy odbornej fakulty na Žilinskej univerzite by zavedenie predného brzdového svetla prinieslo za päť rokov úsporu vo výške 931,75 milióna eur. Táto suma zahŕňa hodnotu odvrátených škôd na majetku, zníženie nákladov na zdravotnú starostlivosť a pokles ekonomických strát spôsobených dopravnými nehodami. Zelené svetlo na prednej strane vozidiel by slúžilo ako doplnkový signál k štandardným brzdovým svetlám, rozsvietilo by sa pri každom brzdení a poskytlo by ostatným účastníkom premávky okamžitú vizuálnu informáciu.
Výsledky testovania z roku 2023 v Trenčianskom a Žilinskom kraji ukázali, že už pri minimálnom priestore na aplikáciu – iba 0,4 % vozidiel v oblasti bolo vybavených PBS – sa dosiahli reálne úspory 29,5 milióna eur. Navyše, preukázateľne bol zachránený jeden ľudský život. Efekty tejto technológie sa tak preukázali aj v malom rozsahu, čo naznačuje jej veľký potenciál pri širšom zavedení.
Výrazné zlepšenie komunikácie v premávke
Predné brzdové svetlo prinieslo v testovacej prevádzke zásadnú zmenu vo vnímaní a komunikácii medzi vodičmi, chodcami a cyklistami. Najväčšiu hodnotu má táto technológia pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Na prechodoch pre chodcov umožňuje okamžitú vizuálnu interakciu medzi chodcom a vodičom – svetlo signalizuje, že vodič brzdí a dáva prednosť. Tento jednoduchý signál tak eliminuje rizikovú neistotu, ktorá často vedie ku kolíziám.
Podobne významný prínos má zelené PBS pri križovatkách a vychádzaní z vedľajších ciest. Napríklad vodič stojaci na vedľajšej ceste môže vďaka svetlu získať istotu, či vozidlo na hlavnej ceste skutočne spomaľuje a brzdí. To výrazne znižuje riziko nesprávneho rozhodnutia, ktoré môže viesť k nehode. Svetlo tak napomáha nielen zvýšeniu bezpečnosti, ale aj plynulosti cestnej premávky.
Odporúčanie k urýchleniu zavedenia PBS
Výskumný tím odborníkov jednoznačne odporúča posunúť účinnosť zákona skôr, na 1. január 2026. Z pohľadu ekonomiky a bezpečnosti považujú takúto zmenu za nevyhnutnú. Predné brzdové svetlo má totiž nielen rýchlu návratnosť investície, ale zároveň dokáže efektívne predchádzať stratám, ktoré plynú z nehôd, čím Slovensko ako celok šetrí značné finančné zdroje a zachraňuje ľudské životy.
Očakáva sa, že včasné zavedenie tejto technológie by mohlo zmeniť dynamiku bezpečnosti na cestách nielen na Slovensku, ale aj v rámci celej Európy. V kombinácii s ďalšími modernými prvkami dopravy by PBS mohla byť kľúčovým krokom k výrazne bezpečnejšej premávke v budúcnosti.




