Južná Austrália od decembra 2024 zavádza nový preukaz vodiča skupiny U, ktorý je nevyhnutný na šoférovanie výkonných športových áut. Toto rozhodnutie, označované ako krok k záchrane životov, sa týka výhradne vozidiel s výkonom presahujúcim 276 kilowattov na tonu. Napriek tomu, že opatrenie ovplyvní iba približne 270 vodičov, vyvolalo vášnivú diskusiu o efektívnosti teoretického prístupu k výcviku.
Online kurz namiesto praktických skúseností
Nový preukaz skupiny U je možné získať prostredníctvom online kurzu a teoretického testu. Program, ktorý stojí 60 dolárov, zahŕňa videá a interaktívne úlohy zamerané na špecifiká ovládania výkonných vozidiel. Obsahuje témy ako reakcia vozidla, prenos hmotnosti či riziká zrýchlenia. Celý proces trvá len 30 až 45 minút a nevyžaduje žiadny praktický tréning ani záverečnú skúšku na trati.
Tento teoretický prístup však vyvolal otázky zo strany dopravných expertov, ktorí upozorňujú, že skutočné pochopenie dynamiky výkonných vozidiel je možné len za reálnych podmienok. Kritici upozorňujú na dôležitosť praktických skúseností, najmä v krízových situáciách, akými sú prudké brzdenie alebo neočakávané manévre.
Športový režim zakázaný v mestách
Okrem zavedenia nového preukazu legislatíva obmedzuje využívanie športového režimu v zastavaných oblastiach. Vodiči, ktorí toto pravidlo porušia a spôsobia kolíziu, čelia prísnejším sankciám. Technické zabezpečenie monitorovania používania športového režimu je však otázne. Potenciálne riešenie by mohlo spočívať v digitálnych záznamoch o nastaveniach vozidla, no ich implementácia by si vyžiadala spoluprácu automobiliek.
Právnické kruhy predpovedajú, že nový systém môže vyvolať spory o dokazovanie, aké jazdné nastavenia vodič použil v čase nehody. Prístup teda zatiaľ zostáva len deklaratívnym opatrením, kým sa nedosiahne technická alebo legislatívna zhoda na kontrolných mechanizmoch.
Možný globálny precedens
Obmedzenie ovládania vysokovýkonných vozidiel pre neskúsených vodičov už existuje v niektorých častiach sveta, no plošný požiadavok na nový typ vodičského oprávnenia je absolútna novinka. Južná Austrália tak vzbudila pozornosť krajín ako Nový Zéland a Kanada, ktoré starostlivo sledujú potenciálny dopad opatrenia na bezpečnosť cestnej premávky. Ak by legislatíva priniesla pozitívne výsledky, rovnaký model by mohol byť zavedený aj v Európe.
Zmena navyše signalizuje smerovanie automobilového priemyslu, ktorý bude musieť investovať do moderných systémov asistovanej jazdy. Výrobcovia už zvažujú nové technológie, ako sú elektronické obmedzovače rýchlosti a systémy pre inteligentné reagovanie na nebezpečné manévre. Iniciatíva Južnej Austrálie by tak mohla ovplyvniť nielen legislatívu, ale aj budúci vývoj automobilovej techniky.




