Slovenská železničná spoločnosť má nové vedenie. Náhly krok prišiel po vážnom železničnom incidente pri Pezinku, pri ktorom sa zranilo viac ako sedemdesiat osôb. Ministerstvo dopravy reagovalo rýchlo odvolaním doterajšieho vedenia a poverením nového tímu, ktorý povedie Ivana Piňosová.
Dočasný manažment získal šesťmesačné poverenie
Rozhodnutie o zmene vedenia oznámilo ministerstvo dopravy na tlačovej konferencii v Bratislave. Popri Ivane Piňosovej, ktorá zastáva pozíciu predsedníčky, sa do predstavenstva pridali dvaja odborníci z vnútra spoločnosti – Rastislav Glasa a Miroslav Klich. Trojčlenný manažérsky tím má šesťmesačný mandát, počas ktorého ministerstvo zorganizuje výberové konanie na trvalé obsadenie vedenia. Dôvodom na tento krok boli rastúce pochybnosti o riešení bezpečnosti železničnej dopravy a zodpovednosti súčasných štruktúr.
K rozhodnutiu výmeny vedenia prispelo priamo aj premiér Robert Fico. Reagoval na druhý vážny incident na železniciach v krátkom čase, pričom nedeľná nehoda vyvolala medzi verejnosťou obavy. Premiér zdôraznil, že politická zodpovednosť musí byť vyvodená, aj keď priame pochybenie vedenia zatiaľ nie je preukázané. Tragédia vyvolala otázky nielen o bezpečnosti, ale aj o fungovaní interných procesov v sektore spravovanom štátom.
Výsledkom nehody je 79 zranených
Príčinou posledného incidentu bola podľa predbežných analýz ľudská chyba. Regionálny vlak REX 1814 prekročil červený signál a dostal sa na trať expresného vlaku Ex 620. Zrážka nastala aj napriek tomu, že bezpečnostný systém správne signalizoval červené svetlo. Rušňovodič expresu už nemal možnosť stretnutiu zabrániť. Našťastie sa tragickým stratám vyhli, no 79 cestujúcich skončilo so zraneniami, z toho tri osoby s vážnymi poraneniami hrudníka a brucha. Väčšina zranených bola ošetrená v Bratislave a Trnave, pričom záchranné zložky zasahovali na mieste celé hodiny.
Prevádzka na trati Pezinok – Báhoň bola obnovená až takmer o polnoci. Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky, Ivan Bednárik, označil ľudskú chybu za pravdepodobný spúšťací faktor nehody, pričom systém automatického zabezpečenia fungoval bezchybne. Presné okolnosti a detaily však naďalej vyšetrujú odborníci, aby sa v budúcnosti predišlo podobným zlyhaniam.
Obnova dôvery verejnosti ako kľúčová výzva
Nové vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko čakajú náročné úlohy, medzi ktoré patrí obnova dôvery cestujúcej verejnosti a zavádzanie posilnených bezpečnostných opatrení. Analytici upozorňujú, že Ivana Piňosová a jej tím musia nielen zlepšiť technické riešenia, ale aj zmeniť firmu z vnútra. Kultúru bezpečnosti v spoločnosti s vyše 6 000 zamestnancami bude potrebné výrazne posilniť. Zmena vedenia tak predstavuje len prvý krok k dlhodobejším reformám, ktorých cieľom je minimalizovať riziká a zvýšiť spoľahlivosť železničnej dopravy na Slovensku.




