Európska komisia (EK) pracuje na definitívnom vyradení zariadení od čínskych technologických spoločností Huawei a ZTE z telekomunikačných sietí členských štátov Európskej únie. Opatrenie by znamenalo omnoho striktnější prístup než doterajšie odporúčania vydané v roku 2020, ktoré členské štáty žiadali o vylúčenie technológií od rizikových dodávateľov. Huawei a ZTE boli označené za bezpečnostné riziko predovšetkým kvôli prepojeniam na čínsku vládu a povinnostiam vyplývajúcim z miestnej legislatívy, čo vyvoláva obavy zo špionáže a možných kybernetických útokov.
Zmena odporúčaní na povinnosť
Nová eurokomisárka pre digitálne technológie Henna Virkkunenová plánuje, aby sa doteraz nezáväzné odporúčania pre všetky členské štáty zmenili na legislatívnu povinnosť. V praxi by to znamenalo, že krajiny budú musieť odstrániť čínske zariadenia nielen z mobilných, ale aj z pevných sietí. Opatrenia by sa mohli rozšíriť aj mimo hraníc EÚ, pričom Brusel skúma možné spôsoby, ako odradiť tretie krajiny od budovania infraštruktúry s čínskou technológiou.
V súčasnosti nie sú známe presné časové rámce ani konkrétne detaily, ako by nové pravidlá ovplyvnili už existujúce siete. Niektoré krajiny však konajú už bez centrálneho nariadenia Bruselu. Nemecko je príkladom, kde operátori začali s postupným odstraňovaním komponentov od Huawei a ZTE z kľúčových častí 5G sietí, pričom proces má byť dokončený do konca roka 2026. Do roku 2029 musí byť dokončená aj výmena ostatných kritických systémov v sieti.
Bezpečnostné riziko a geopolitická rovina
Jadro problému spočíva v legislatíve Číny, ktorá všetkým subjektom v krajine nariaďuje spolupracovať so štátnymi spravodajskými službami na ich požiadanie a zároveň zachovávať túto spoluprácu v tajnosti. Západ vníma tento právny rámec ako zásadné bezpečnostné riziko, predovšetkým v kontexte rozvoja 5G technológií. Táto generácia telekomunikačných sietí má slúžiť nielen na prenos dát, ale aj na prevádzku kritickej infraštruktúry vrátane energetických a dopravných systémov, zdravotníckej starostlivosti alebo vojenskej komunikácie.
Hoci zariadenia Huawei patria k technologickej špičke a často sú cenovo výhodnejšie ako ponuky európskych alebo amerických konkurentov, politické a bezpečnostné faktory ich nasadenie na Západe prakticky znemožnili. Riziko, že by čínska vláda mohla získať prístup k týmto systémom, je považované za príliš vysoké. Západné krajiny odmietajú prenechať kontrolu nad infraštruktúrou, ktorá by sa mohla v prípade konfliktu stať nástrojom geopolitického nátlaku.
Preventívne kroky pre ochranu infraštruktúry
Absencia právneho štátu a transparentnosti v Číne prehlbuje pochybnosti. Na rozdiel od demokratických krajín, kde sa vlády a korporácie môžu brániť pred súdmi, v Číne takéto mechanizmy neexistujú. Ak čínska vláda vydá príkaz, spoločnosť ho musí vykonať bez možnosti odvolania. S ohľadom na nejasnosti okolo vlastníckej štruktúry Huawei a jeho potenciálne prepojenia na čínsku armádu západné štáty implementujú preventívne kroky na ochranu svojich kľúčových systémov.
Pre EÚ je otázka odstránenia Huawei a ZTE politickým aj bezpečnostným rozhodnutím. Toto opatrenie má za cieľ minimalizovať riziko narušenia infraštruktúry, ktorá sa stáva stále komplexnejšou a neoddeliteľnou súčasťou každodenného života a ekonomiky. Rozhodnutie Bruselu preto môže mať zásadný dopad na budúce smerovanie technologickej spolupráce a vývoja infraštruktúry na globálnej úrovni.




