Výber hotovosti z bankomatu považujeme za rutinnú záležitosť, no prípad, ktorý sa objavil na kanáli Kluci z Prahy, ukazuje opačný extrém. Turisticky vyhľadávaný bankomat Euronet si pri výbere 1 000 eur účtoval spolu až 1 175 eur. Ide o obrovský rozdiel, ktorý vznikol pre kombináciu vysokého poplatku a nevýhodnej konverzie.
Technologicky pokročilé bankomaty prinášajú nielen pohodlie, ale aj nové možnosti, ako z ľudí vylákať peniaze. Prevádzkovateľ siete Euronet sa podľa autorov videa spolieha na to, že zákazník si nemusí všimnúť všetky detaily zobrazené na obrazovke. Výsledkom môže byť suma, ktorá je výrazne vyššia ako samotný výber.
Ako funguje taktika Euronetu
Bankomaty Euronet sa objavujú najmä v turistických lokalitách a často ponúkajú možnosť výberu v eurách, hoci krajina používa inú menu. Podľa profilu spoločnosti na Instagrame môžu dokonca nahradiť zmenáreň. V praxi však zákazník riskuje, že zaplatí násobne viac, ako je bežné. Potvrdila to aj žena, ktorá chcela v Prahe vybrať 1 000 eur, no po kontrole účtu zistila, že jej zmizlo o 175 eur viac.
Autori videa situáciu preverili aj v priľahlej pobočke ČSOB. Pracovníčka uviedla, že taký vysoký rozdiel nepozná, pretože poplatok za výber eur na pobočke by mal stáť približne 150 korún, teda asi 6 eur. Keďže bankomat nepatrí banke, odporučila obrátiť sa priamo na Euronet.
Nejasné odpovede operátora
Podľa videa pani kontaktovala infolinku Euronetu, kde jej slovenský operátor vysvetľoval, že všetko dôležité videla na obrazovke bankomatu. Tvrdil, že výsledný kurz aj celková suma boli zobrazené a za zvýšenú cenu vraj môže dodatočná konverzia zo strany banky. To však nie je pravda. Z rozhovoru bolo jasné, že operátor sa snažil preniesť zodpovednosť na ČSOB.
Keď tvorcovia videa spomenuli, že v banke ich odkázali späť na Euronet, operátor ich obvinil, že v banke dostali nesprávne informácie. Na priamu otázku, koľko by stál výber 100 eur, už odpovedať nevedel a opakoval len to, že všetko je uvedené na obrazovke bankomatu. V skutočnosti zariadenie zobrazilo celkovú čiastku 1 003,95 eura, no nižšie uviedlo zaúčtovanú hodnotu 27 782,34 korún. Výsledný kurz tak vychádzal približne na 0,0361 eura za korunu, pričom súčasťou bola aj 13,95‑percentná prirážka.
Reklamácia a odporúčania
Pani napokon musela transakciu reklamovať priamo v ČSOB. Podľa informácií z pobočky môže proces trvať niekoľko týždňov. Až po jeho ukončení sa ukáže, či sa peniaze podarí získať späť.
Prípad je jasným dôkazom, že pri výbere hotovosti treba byť opatrný. Odborníci odporúčajú používať len bankomaty dôveryhodných bánk, skontrolovať celkovú sumu aj účtovanú čiastku a vyhýbať sa zariadeniam prevádzkovaným nebankovými firmami. Sieť Euronet je síce známa, no v mnohých krajinách má povesť extrémne nevýhodných kurzov a vysokých poplatkov.
Ak cestujete do zahraničia, najbezpečnejšie je vybrať si hotovosť ešte doma alebo využiť bankomat vašej vlastnej banky. V opačnom prípade sa môže zdanlivo bežná operácia zmeniť na nepríjemne drahý omyl.




