AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
NovinkyZaujímavosti

Plán vlády zaviesť kamery v kabínach spúšťa odpor rušňovodičov a obavy z odchodov

Plán vlády zaviesť kamery v kabínach vyvoláva odpor rušňovodičov. Železničiari varujú pred personálnymi rizikami a sporným prínosom opatrenia.

Lukáš Zachar
10. decembra 2025 18:13
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Rozhodnutie vlády z 3. decembra 2025 nainštalovať kamery do kabín rušňovodičov vyvolalo prudkú reakciu železničiarov. Federácia strojvodcov SR zaslala ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi otvorený list, v ktorom upozorňuje, že takýto krok podľa nej povedie skôr k narušeniu prevádzky než k posilneniu bezpečnosti. Podľa informácií denníka Teraz.sk strojvodcovia hovoria o opatrení, ktoré môže výrazne ovplyvniť ochotu ľudí nastupovať do služby.

Odmietavý postoj sa objavuje v čase, keď železnice zápasia s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov a každé ďalšie zníženie personálnych kapacít môže viesť k vážnym prevádzkovým problémom. Rušňovodiči tvrdia, že vláda rieši dôsledky, nie príčiny, pričom práve tie podľa odborníkov ohrozujú bezpečnosť najviac.

Obavy z nedôvery a tlaku

Strojvodcovia upozorňujú, že neustále nahrávanie ich pracovného priestoru zasahuje do súkromia aj pracovnej pohody. V liste ministrovi uvádzajú, že kamery nebudú mať preventívny účinok, keďže skôr zvyšujú psychickú záťaž a zhoršujú pocit vzájomnej dôvery medzi zamestnancami a vedením dopravcov. Federácia zároveň varuje, že časť pracovníkov môže za takýchto podmienok prácu odmietnuť, čo by ešte viac prehĺbilo už dnes kritickú personálnu situáciu.

NEWSBYTE
Rebríček OECD za rok 2024: Slovensko padlo na úplné dno medzi ekonomikami

Rebríček OECD za rok 2024: Slovensko padlo na úplné dno medzi ekonomikami

Na slovenských cestách pribúdajú modré stĺpiky: vodičom včas signalizujú úseky s námrazou

Na slovenských cestách pribúdajú modré stĺpiky: vodičom včas signalizujú úseky s námrazou

Neziskovky majú čas len do 15. decembra, inak prídu o 2 percentá z dane

Neziskovky majú čas len do 15. decembra, inak prídu o 2 percentá z dane

Rebríček OECD za rok 2024: Slovensko padlo na úplné dno medzi ekonomikami
Rebríček OECD za rok 2024: Slovensko padlo na úplné dno medzi ekonomikami
Na slovenských cestách pribúdajú modré stĺpiky: vodičom včas signalizujú úseky s námrazou
Na slovenských cestách pribúdajú modré stĺpiky: vodičom včas signalizujú úseky s námrazou
Neziskovky majú čas len do 15. decembra, inak prídu o 2 percentá z dane
Neziskovky majú čas len do 15. decembra, inak prídu o 2 percentá z dane

Navyše upozorňuje na nerovnomerné zavádzanie monitorovania, ktoré sa má dotknúť iba niektorej časti sektora. Podľa strojvodcov to vytvára neprirodzené rozdiely medzi jednotlivými dopravcami a v konečnom dôsledku aj medzi samotnými rušňovodičmi. Petíciou žiadajú otvorenú diskusiu, ktorá by bola odborne vedená a nezávislá od politických rozhodnutí.

Problém je technika, nie ľudský faktor

Prezident federácie Ľubomír Kontúr zdôrazňuje, že základy bezpečnosti vlakovej dopravy sa nachádzajú inde než v zavádzaní kamerového dohľadu. Podľa neho sú najväčším rizikom zastarané trate, slabé zabezpečenie a technický stav vozidiel, čo výrazne ovplyvňuje prevádzkovú spoľahlivosť. Rušňovodiči navrhujú, aby štát uprednostnil investície do systémov, ktoré dokážu zasiahnuť priamo v kritických situáciách.

Za kľúčové považujú najmä širšie nasadenie európskeho vlakového zabezpečovača ETCS, ktorý automaticky zastavuje vlak pri chybnom postupe. Súčasne žiadajú doplnenie návestidiel v neprehľadných úsekoch a zlepšenie rádiovej komunikácie. Podľa federácie ide o opatrenia, ktoré prinášajú reálny bezpečnostný prínos, zatiaľ čo samotné kamery označuje za drahé riešenie bez skutočného efektu.

Argumenty v prospech monitorovania

Odborníci však pripomínajú, že kamerový záznam môže doplniť existujúce bezpečnostné nástroje. Pri vyšetrovaní nehôd a mimoriadnych udalostí vie presne zachytiť postup rušňovodiča či technický priebeh incidentu. Údaje z videa bývajú spoľahlivejšie než následné výpovede, čo umožňuje rýchlejšie stanoviť príčiny zlyhania a určiť potrebné opatrenia.

Okrem toho môžu byť anonymizované záznamy využité pri školeniach a zlepšovaní pracovných postupov. Analýza opakujúcich sa chýb v konkrétnych úsekoch trate pomáha prispôsobiť výcvik tak, aby bol efektívnejší a lepšie reagoval na praktické potreby. V niektorých krajinách sú kamery bežnou súčasťou širšieho systému sledovania únavy či rizikových prevádzkových návykov, pričom dopĺňajú ostatné technické riešenia.

Štítky:bezpecnostdopravakameraministerpeticiarusnovodicstrojvodcavladaželeznica
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Môže sa vám páčiť

Aktuálne

Slovensko skončilo posledné v rebríčku OECD, slabé výsledky výrazne oslabujú dôveru investorov

2 Min Read
Aktuálne

Konsolidácia v roku 2026 zvyšuje dane a odvody pre všetky domácnosti a firmy

4 Min Read
Novinky

Časté novely daní a práce zasahujú firmy, zákon o príjmoch menia šesťkrát ročne

3 Min Read
Novinky

Xiaomi Tag prichádza 26. decembra 2025 ako lacná UWB alternatíva k AirTagu

4 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?