Trh s elektrickými prostriedkami je čoraz zaujímavejší aj pre slovenský ľud. V spolupráci s obchodom Geekbuying sme sa preto rozhodli vyskúšať jeden z najnovších kúskov mestských „približovadiel“. Elektrický bicykel, na ktorom sme sa posledný mesiac vozili sa volá FIIDO D3 a hneď na začiatku recenzie vám musím povedať, je to úplne iný zážitok než elektrická kolobežka.
Aké sú teda výhody elektrického bicykla a oplatí sa viac než elektrická kolobežka? Pri letmom pohľade na ceny elektrických skladačiek na Slovensku vyzerá FIIDO D3 veľmi sľubne.
Ak ste o výrobcovi FIIDO ešte nepočuli, nečudujeme sa vám. Je to relatívne mladá spoločnosť z čínskeho mesta Šen-čen, odkiaľ pochádza okrem iných aj Huawei. Cieľom firmy je vyrobiť cenovo dostupné, no kvalitné elektrické prostriedky určené pre veľkú časť ľudí. A viete čo? Ja mám pocit, že sa im to minimálne s ich elektrickými bicyklami podarilo.
FIIDO D3: Špecifikácia
- Výkon elektromotora: 250 W
- Maximálna rýchlosť: 25 km/h
- Čas pre nabitie z 0 % na 100 %: 5 hodín
- Režimy jazdy: Manuálny (len pedále), moped (kombinovaný), čisto elektrický
- Batéria: 7,8 Ah Li-ion
- Veľkosť kolies: 14 palcov
- Maximálna nosnosť: 120 kg
- Brzdy: Kotúčové vpredu aj vzadu
- Váha: 16 kg
- Veľkosť: 132 x 24 x 61 cm
- Cena: 387,26 € (kupón: GKB252S)
FIIDO D3: Dizajn a kvalita spracovania
FIIDO D3 (verzia s prehadzovaním) nám do redakcie dorazil poskladaný a veľmi dobre zabalený. Pri prvom pohľade na zariadenie ma popravde najviac zaujali pneumatiky, ktoré sú v porovnaní so zvyškom konštrukcie malé. Mal som obavy, že pri mojej výške a váhe (184 cm a 90 kg) budem mať problém sa na bicykli vôbec udržať. Obavy sa však rozplynuli hneď, ako som naň prvýkrát nasadol.
Najskôr však bolo D3-jku nutné poskladať, čo bolo veľmi jednoduché. Ak by vám to náhodou nešlo, v balení je k dispozícii aj manuál (po anglicky) s obrázkami. Na YouTube však taktiež nájdete pekné návody, ktoré vám vysvetlia, čo kam pasuje a ako to funguje.
Vráťme sa späť ku konštrukcii. Oba konce bicykla spája centrálny kus, v ktorom je ukrytá veľká 7,8 Ah batéria schopná rozhýbať aj väčších jedincov. Vo výbave nájdeme spomínané kotúčové brzdy, LED svetlo vpredu, reflexné sklíčko vzadu, nastaviteľné sedlo a nastaviteľné riadidlá a vzhľadom na to, že ide o „skladačku“ na FIIDO D3 nájdete aj jednoduchý systém pre skladanie.
Najväčšou slabinou skladačiek je fakt, že musia ostať spratné, čomu sa musí prispôsobiť aj zvyšok konštrukcie. FIIDO D3 je v tomto smere dobre prispôsobený. Výška riadidiel sa dá nastaviť medzi 95 cm a 110 cm, zatiaľ čo sedlo na výšku 75 cm až 105 cm. Ja som mal pocit, že 105 cm je pri mojej výške limit, ktorý osobne beriem ako pohodlný. Ak by som však bol o pár centimetrov vyšší, už by to mohol byť problém. Nižší ľudia, pochopiteľne, nebudú mať žiaden problém a výšku sedla budú ešte znižovať.
Posuňme sa ku samotným riadidlám, kde sa nachádzajú všetky ovládacie prvky. Na ľavej strane nájdete počítač, pomocou ktorého elektrický bicykel zapnete a nastavíte požadovaný výkon. Na ľavej strane sa zároveň nachádza tlačidlo pre zapnutie svetla a spustenie zvončeka (nepríjemný pískavý, no efektívny zvuk). Ľavá páka ovláda zadnú brzdu a pravá páka zas tú prednú. Obe vypínajú elektromotor, čo mi vždy dalo istú mieru kľudu, hlavne keď som začínal mať pocit, že som sa na elektromotore rozbehol prirýchlo.
Pravá strana je vybavená otočným mechanizmom, pomocou ktorého podobne ako na kolobežkách ovládate elektromotor. Hneď vedľa nájdete staré známe Shimano „prehadzovačky“ a spomínanú brzdu.
Keď nastane čas na opätovné nabitie, pohľadať budete musieť nabíjací port umiestnený v zadnej časti. Dobrou správou je, že ho výrobca zakryl gumenou krytkou, takže sa nemusíte obávať, že sa doň dostane voda alebo nečistoty. Bohužiaľ, batéria sa z bicykla nedá vybrať, takže k nabíjačke budete musieť prepraviť celé zariadenie.
FIIDO D3: Výkon a používania
Po poskladaní, nastavení výšky sedla a riadidiel a nastavení výkonu nastal čas na testovaciu jazdu. Všetky podstatné informácie ako zvolený režim výkonu a zostávajúca batéria sa nachádzajú na malom ovládacom paneli.
Veľkou výhodou elektrického bicykla akým je FIIDO D3 je fakt, že vás elektromotor nemusí poháňať od 0 km/h až do 25 km/h a ďalej. Počas testu sa mi najviac páčil spôsob, keď mi elektromotor pomohol v rozjazde a ďalej som už pedáloval sám, poprípade s malými postrčeniami od motora. Takýmto spôsobom sa predlžuje výdrž a zároveň zo seba nemáte pocit, že nič nerobíte ešte aj na bicykli.
Každopádne, plne elektrický pohon je samozrejme možný. Bicykel sa postará o všetko, vy len dávate pozor aby ste nespadli. Presun po meste na vzdialenosti približne 4 – 5 kilometrov tak boli hračka. Dávajte si však pozor. Vyskúšajte si dopredu a pri nižších rýchlostiach, ktorá brzda ovláda ktoré koleso.
Pri testovaní sa mi bez väčších problémov podarilo dosiahnuť dojazd vyše 20 km s približne 25 % batérie stále k dispozícii. Inými slovami, povozíte sa bez toho, aby ste sa museli obávať o batériu. Pre vyšší dojazd samozrejme môžete viac pedálovať. Mne sa podarilo dosiahnuť aj dojazd 40 km, no to, koľko dosiahnete vy bude záležať nielen na pomere pedálovania/využívania elektromotora, ale aj na vašej hmotnosti.
Elektromotor je vynikajúco prispôsobený na to, aby bicykel s takými malými kolesami a s relatívne vysokou hmotnosťou rozhýbal svižne a spoľahlivo. Nikdy som nemal pocit, že by som sa s ním trápil alebo že by bol nemotorný.
FIIDO D3: Verdikt
Z FIIDO D3 mám veľkú radosť. Som rád, že elektrické bicykle sa dostali na takúto úroveň za tak krátky čas. Nevravím, že sa hodí úplne každému a je mi nad slnko jasné, že pre zdravie je stále lepší klasický bicykel bez elektromotora. Ak sa však pri prepravovaní z bodu A do bodu B nechcete unaviť alebo dokonca zapotiť, FIIDO D3 je skvelou voľbou.
Veľmi sa mi páčilo aj jeho konštrukčné spracovanie. Je naozaj vidieť, že si výrobca dal záležať nielen na dizajne, ale aj na bezpečnosti a funkciách.
Keď sa na ňom začnete voziť, okamžite pochopíte v čom spočíva obrovská výhoda elektrického pohonu. 250 W motor si vychutnáte viac než na elektrickej kolobežke a celá jazda bude oveľa komfortnejšia. Ak do bicyklovania zapojíte aj nohy, počítať môžete s parádnym dojazdom (miestami aj 40+ km). Na zahodenie však nie je ani plne elektrický režim, ktorý bicykel dokáže poháňať na 20 kilometrov bez toho, aby sa zapotil.
Ak sa vám FIIDO D3 zapáčil, kúpiť si ho môžete v obchode Geekbuying, ktorý pre našich čitateľov pripravil zaujímavú zľavu. Po zadaní kupónu GKB252S sa cena verzie so 7,8 Ah batériou zníži na 387,26 €.
? Kúpiť elektrický bicykel FIIDO D3 (7,8 Ah) za 387,26 € ?
✈ Doručenie bez ďalších poplatkov
K dispozícii je aj verzia s menšou, 5,2 Ah batériou, ktorú s kupónom GKB233S kúpite už za 327,26 €. Pri nej však treba mať na pamäti, že dojazd bude o čosi nižší.
7,8Ah je málo :(
Kapacita navyše s vekom a zimou klesá :(((
Ak to potom do kopčeka zdochne, je to pakáreň, lebo človek si rýchlo zvykne na jazdu po rovine, ako s vetrom v chrbte.
Z viacročnej skúsenosti každodenného používania (dochádzanie do práce v priemerne hornatom teréne, nákupy a nenáročná turistika) vyplýva, že treba aspoň 12Ah (aj keď človek šľape a motor používa iba ako posiňovač – čo je vlastne povinné pre pedlec – inak musíte mať EČV, vodičák, poistku a STK – zistíte po najbližšej nehode :(
Bicyklík navyše postráda silné zadné LED svetlo – čosi možno cyklisti môžu dovoliť v premávke v Holandsku – u nás radšej nie.
Keďže technológia bateriek sa zlepšuje, pod 15Ah by som už nešiel.
Ale na jazdenie okolo baráku – či v obývačke – to bohate stačí :)
rozmýšľam nad ním z dôvodu, že väčší nedostanem do výťahu a bytu, ale tie malé kolesá znepokojujú aj mňa, ako náhrada kolobežky v meste to môže byť OK, ale skúšali ste s tým 50 – 100km túru?
Na 50-100 km túru by som ho neodporúčal. Hodí sa fakt výlučne do mesta, resp. na kratšie trasy.
s kvalitným bicyklom robia aj výrazne dlhšie túry, ak toto nie je vhodné ani na 50km, tak potom to nieje bicykel, ale paródia na bicykel
Netvrdím, že to nie je možné. Tvrdím len, že cieľovkou výrobcu nie sú ľudia, ktorí radi chodia na dlhšie túry. Skôr ľudia, ktorí potrebujú čo najjednoduchší spôsob akým sa dostať z bodu A do bodu B na bicykli, ktorý sa dá pekne zložiť. Možné je však všetko, aj prejsť s ním z Bratislavy do Viedne napr. Či je to vhodné pre tento typ produktu už nechám na zváženie každému z čitateľov :)
V tej cene je ale ponúkaný bicykel bez prehadzovačky. Vaša recenzie je k tejto verzii
https://www.geekbuying.com/item/FIIDO-D3S-Folding-Moped-Electric-Bike-Gear-Shifting-Version-Black-418548.html
V tej cene je ale ponúkaný bicykel bez prehadzovačky. Vaša recenzie je k tejto verzii
https://www.geekbuying.com/item/FIIDO-D3S-Folding-Moped-Electric-Bike-Gear-Shifting-Version-Black-418548.html
na čo je dobrá prehadzovačka? veď keď sa mi ťažko šľape, tak si zvýšim stupeň asistencie, alebo sa mýlim?
Som veľmi sklamaný Vašou recenziou, píšete recenziu na bicykel s D3 s prehadzovačkou a v ďalšom nás lákate na kúpu cez kupón na bicykel FIIDO D3. Nehnevajte sa ale to je chrapúnstvo, lebo tento bicykel som si na základe Vašej recenzie kúpil a je bez prehadzovačky Shimano. Keď už píšete najakú recenziu, mali by ste vedieť, že ste písali recenziu na bicykel FIIDO D3S a nie na FIIDO D3 a to je veľký rozdiel. Nezavádzajte ľudí!
je to zavádzajúca reklama na úplne iný tovar.