Trh so smartfónmi prechádza výraznými zmenami, pričom viaceré legendárne značky v boji o zákazníkov postupne strácajú svoju pozíciu. Po odchode spoločnosti LG zo segmentu mobilov sa zdá, že podobný osud čaká aj Sony. Spoločnosť sa postupne sťahuje z kľúčových trhov a signalizuje, že jej dni na poli smartfónov môžu byť zrátané.
Tichý ústup z európskeho trhu
Prvé oficiálne signály o odchode spoločnosti Sony z európskeho trhu so smartfónmi sú už realitou. Firma potvrdila, že v najsevernejšej časti Európy – vo Fínsku, už nebude priamo predávať svoje smartfóny Xperia. Podobná situácia sa odráža aj v ďalších európskych krajinách, ako Nemecko, Francúzsko, Španielsko či Spojené kráľovstvo, kde sú modely Xperia buď nedostupné, alebo úplne vypredané. Problémy s dostupnosťou sú zjavné aj na oficiálnych webových stránkach spoločnosti.
Hoci Sony tvrdí, že sa momentálne zameriava na online predajné kanály a neustále vyhodnocuje ziskovosť trhu, tento krok pripomína skôr prvé kroky k odchodu než transformatívnu zmenu stratégie. Napriek tomu, že niektoré modely sú ešte k dispozícii na externých platformách, ich vlastné predajné siete sa vyprázdňujú.
Problémy s vlajkovými loďami
Ťažkosti, ktorým čelí Sony, nesúvisia len s distribúciou, ale aj s kvalitou samotných produktov. Vlajková loď Xperia 1 VII zaznamenala technické problémy, medzi ktoré patrili neplánované vypínania a reštarty. Táto situácia viedla k dočasnému pozastaveniu predaja v Japonsku a k ospravedlneniam na adresu európskych zákazníkov. Tieto problémy podkopávajú dôveru zákazníkov, čo je pre značku ďalším krokom dozadu.
Na globálnej úrovni je prítomnosť smartfónov Sony takmer neviditeľná. V USA spoločnosť ani naďalej neuvádza svoje zariadenia na oficiálnych webových stránkach, a dokonca ani minuloročný model Xperia 1 VI tam nebol oficiálne uvedený na trh. Tragické je, že aj na domácom japonskom trhu, kde bola Sony kedysi lídrom, sa dnes nenachádza ani medzi piatimi najväčšími výrobcami smartfónov.
Chyby minulosti a tvrdá konkurencia
Postupný pád spoločnosti Sony na poli smartfónov možno pripísať viacerým strategickým zlyhaniam. Napriek silnej pozícii začiatkom 21. storočia, kedy Sony Ericsson patril medzi lídrov segmentu, firma zaspala začiatok smartfónovej éry. Pomaly reagovala na príchod iPhonu a ďalšie konkurenčné značky stavili na Android skôr, čo im prinieslo rozhodujúci náskok.
Problémom bola aj nejasná stratégia a vysoké ceny. Sony sa snažilo konkurovať Applu a Samsungu v prémiovom segmente, no nedokázalo ponúknuť také atraktívne ceny alebo marketing, aby pritiahlo široké publikum. Chaotické označovanie modelov komplikovalo orientáciu zákazníkov, čím značka stratila ďalšie body u potenciálnych kupujúcich.
Najväčším paradoxom zostáva, že spoločnosť nedokázala naplno využiť svoje obrovské aktíva. Napriek vedúcej pozícii vo výrobe senzorov pre fotoaparáty a vlastníctvu globálne známych značiek ako PlayStation, Sony nikdy nezintegrovala tieto výhody do svojich telefónov tak efektívne, ako mohla. Zákazníci si často kupovali lepšie optimalizované fotoaparáty s čipmi od Sony u konkurencie, čo len zdôraznilo tento dlhodobý problém.
Na segmentoch strednej a nižšej triedy medzičasom Sony definitívne vytlačili čínski výrobcovia ako Xiaomi a Huawei, ktorí ponúkali agresívne cenové stratégie a technické inovácie.
Nejasná budúcnosť
S postupným odchodom z viacerých globálnych trhov a prenechaním výroby vlajkových modelov tretím stranám sa zdá, že Sony pomaly, ale isto opúšťa trh smartfónov. Napriek tomu, že spoločnosť prisľúbila podporu existujúcim používateľom prostredníctvom aktualizácií softvéru, tieto kroky signalizujú skôr záver jednej éry ako nový začiatok.