AndroidPortal.skAndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Notification Show More
Font ResizerAa
  • Novinky
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Font ResizerAa
AndroidPortal.skAndroidPortal.sk
Hľadať
  • Domov
  • Aplikácie
  • Hry
  • Recenzie
  • Zariadenia
Follow US
AplikácieElektromobilitaNovinkyZaujímavosti

Elektromobily s motorom v kolese od YASA môžu jazdiť bez klasických bŕzd

Elektromobily s motorom v kolese od YASA využívajú výkon a silnú rekuperáciu. Riešenie umožňuje jazdu s minimálnym použitím bŕzd, no prináša technické riziká.

Lukáš Zachar
12. decembra 2025 14:28
Lukáš Zachar
Zdieľať
Zdieľať

Britská spoločnosť YASA posúva hranice elektromobility smerom, ktorý ešte donedávna patril skôr do sci-fi. Predstavila prototyp elektromotora zabudovaného priamo v kolese, ktorý má taký výkon a schopnosti rekuperácie, že pri bežnej jazde by vodič takmer nemusel používať klasický brzdový pedál. Zásadným prínosom má byť nielen úspora miesta, ale aj úplne nový prístup k pohonu a brzdeniu vozidiel.

Kľúčovým parametrom nového riešenia je výkon. Jedno jediné koleso by podľa údajov výrobcu mohlo dosahovať výkon až tisíc konských síl, čo dramaticky mení možnosti konštrukcie vozidiel. Pohonná jednotka v kolese zároveň otvára cestu k individuálnemu riadeniu každého kolesa zvlášť, pričom odpadá potreba tradičného centrálneho motora, prevodovky a zložitého pohonu náprav.

Myšlienka stará vyše sto rokov

Hoci technológia pôsobí futuristicky, jej základ je prekvapivo starý. YASA stavia na princípe axiálneho tokového elektromotora, ktorý inžinieri poznali už v 19. storočí. Rozhodujúcim prelomom však bolo využitie moderných materiálov a extrémne kompaktného spracovania. V porovnaní s bežnými radiálnymi motormi používanými v dnešných elektromobiloch, napríklad v modeloch značiek Tesla či Volkswagen, ponúka výrazne lepší pomer výkonu k hmotnosti.

NEWSBYTE
Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a Rusko smeruje k víťazstvu.

Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a Rusko smeruje k víťazstvu.

Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a bez pomoci neprežije

Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a bez pomoci neprežije

Predaj elektromobilov v roku 2025 rastie o 21 percent, Európa predbieha Spojené štáty

Predaj elektromobilov v roku 2025 rastie o 21 percent, Európa predbieha Spojené štáty

Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a Rusko smeruje k víťazstvu.
Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a Rusko smeruje k víťazstvu.
Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a bez pomoci neprežije
Fico v parlamente tvrdí, že Ukrajina prehráva vojnu a bez pomoci neprežije
Predaj elektromobilov v roku 2025 rastie o 21 percent, Európa predbieha Spojené štáty
Predaj elektromobilov v roku 2025 rastie o 21 percent, Európa predbieha Spojené štáty

Spoločnosť v priebehu niekoľkých mesiacov dvakrát prekonala vlastné technické limity. Najnovšia verzia motora váži iba 12,7 kilogramu a dokáže vyvinúť výkon 750 kilowattov. Hustota výkonu tak dosahuje až 59 kilowattov na kilogram, čo je približne trojnásobok súčasnej špičky medzi konvenčnými elektromotormi. Podľa vývojárov ide o míľnik, ktorý môže zásadne zmeniť celé odvetvie.

Brzdenie pomocou rekuperácie

Ešte výraznejší posun prichádza v oblasti brzdenia. Kompletný prototyp pohonného systému vrátane integrovaného meniča váži približne 15 kilogramov a pri spomaľovaní dokáže produkovať mimoriadne silnú rekuperáciu. Elektromotor vtedy funguje ako generátor a vytvára taký elektromagnetický odpor, že pri jazde v meste alebo pri nižších rýchlostiach by bolo možné spomaľovať len uvoľnením plynu.

Energia, ktorá sa pri klasickom brzdení mení na teplo, sa v tomto prípade vracia späť do batérie. Výsledkom je vyššia účinnosť a potenciálne dlhší dojazd elektromobilu. Generálny riaditeľ spoločnosti Joerg Miska považuje tento koncept za odpoveď na limity dnešných riešení a potvrdil, že YASA chce technológiu ďalej zdokonaľovať tak, aby sa postupne stala cenovo dostupnou aj pre sériové vozidlá.

Plusy a technické riziká

Najväčšou výhodou in-wheel motorov je energetická efektivita a nižšie opotrebovanie mechanických súčiastok. Keďže klasické brzdy by slúžili najmä ako bezpečnostná záloha, znížili by sa servisné náklady a zároveň aj produkcia jemného brzdového prachu. Elektromotory navyše dokážu regulovať krútiaci moment tisíckrát rýchlejšie než hydraulické systémy s ABS alebo ESP, čo zlepšuje stabilitu a presnosť riadenia.

Na druhej strane však zostáva viacero technických výziev. Najčastejšie sa spomína neodpružená hmotnosť, keďže motor je súčasťou kolesa a môže zhoršovať komfort jazdy aj kontakt pneumatiky s vozovkou. Výrobca tvrdí, že nízka hmotnosť motora tento problém výrazne zmierňuje. Ďalším rizikom je vystavenie vody, soli, nárazov a vibrácií, čo kladie vysoké nároky na ochranu a životnosť systému. Viac detailov má YASA zverejniť začiatkom roka 2026.

Štítky:axálnybritániabrzdenieefektivitaelektromobilkolesomotorrekuperáciayasa
Zdieľať tento článok
Facebook Copy Link Print
ByLukáš Zachar
Follow:
Lukáš je zakladateľ a šéfredaktor AndroidPortal.sk, ktorý miluje mobilné a desktopové technológie. K Androidu sa dopracoval hneď po tom, ako si kúpil HTC HD2, do ktorého si ihneď nahral vtedy najnovší Android 2.3 Gingerbread. Okrem iného sa rád stará o AndroidPortal.sk po technickej, no hlavne po obsahovej stránke. Kontaktovať ho môžete aj pomocou Google+

Najčítanejšie

Môže sa vám páčiť

Novinky

Arca Investments smeruje ku konkurzu, súd odmietol plán pri dlhoch 770 miliónov eur

3 Min Read
Novinky

Austrália zavádza od 16 rokov zákaz sociálnych sietí a prikazuje prísne overovanie veku

3 Min Read
Aktuálne

Štát nakupuje hardvér za 8 miliónov eur pre Slovensko.sk, modernizácia má zvýšiť spoľahlivosť

4 Min Read
Novinky

Nočný výbuch bankomatu v Chtelnici zapadá do série útokov, polícia skúma súvislosti

3 Min Read

Spojte sa s nami

Facebook-f Instagram Youtube Rss

Tiež v našom portfóliu

AndroidPortal.sk
AndroidPortal.sk

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?