Microsoft oznámil veľké prepúšťanie, ktoré sa dotkne približne 9 100 zamestnancov, čo zodpovedá asi 4 % celkovej pracovnej sily spoločnosti. Personálne škrty sa výrazne dotknú hernej divízie Microsoft Gaming, známej predovšetkým pod značkou Xbox. Situácii sa intenzívne venujú renomované médiá ako The Seattle Times či Bloomberg.
Xbox ruší projekty aj herné štúdiá
Konkrétne čísla prepustených zamestnancov v jednotlivých tímoch Microsoft zatiaľ nezverejnil. Agentúra Bloomberg však priniesla informáciu o zhruba 10-percentnom prepúšťaní v štúdiu King, ktoré je autorom legendárnej hry Candy Crush. Z tohto štúdia tak odíde približne 200 pracovníkov. Rušenie pracovných miest potvrdili aj ďalšie herné jednotky Microsoftu, konkrétne ZeniMax či štúdio Turn 10, ktoré vyvíja populárnu závodnú sériu Forza Motorsport a kde svoju pracovnú pozíciu stratí viac ako 70 zamestnancov.
Okrem samotného prepúšťania sa Microsoft rozhodol zastaviť vývoj dvoch očakávaných hier: Perfect Dark a Everwild. V rámci týchto škrtov bude štúdio The Initiative, ktoré pracovalo na hre Perfect Dark, úplne zatvorené.
Phil Spencer vysvetľuje ťažké rozhodnutia
Phil Spencer, hlava hernej divízie Xbox, vo svojej internnej správe zamestnancom zdôraznil, že cieľom aktuálnych opatrení je zabezpečiť dlhodobú konkurencieschopnosť a sústredenie zdrojov na strategicky dôležité oblasti rastu. Firma podľa Spencera tiež nasleduje širšiu firemnú stratégiu Microsoftu redukovať manažérske vrstvy pre väčšiu efektivitu a flexibilitu.
Vedúci predstaviteľ Xboxu pripustil, že prepúšťanie paradoxne prichádza v období, keď Xbox zaznamenáva historicky najsilnejšie výsledky v počte hráčov a kvalite herného obsahu. Zároveň však zdôraznil, že práve ťažké rozhodnutia z minulosti umožnili aktuálny úspech divízie a tieto kroky sú podľa neho nevyhnutné aj pre budúce obdobia. Spencer zároveň doplnil, že firma poskytne všetkým prepusteným zamestnancom odstupné a ďalšiu podporu podľa platných zákonov.
Microsoft nie je jediný, prepúšťajú aj ďalšie veľké firmy
Prepúšťanie je v Microsoft-e v poslednej dobe súčasťou opakujúcich sa rozhodnutí. Len v priebehu posledných mesiacov to nie je prvý podobný krok. Pred asi dvoma mesiacmi firma oznámila, že zruší viac ako 6 000 pracovných miest. V júni nasledovalo ďalších 305 zrušených pozícií. Už skôr firma prepustila aj približne 1 900 ľudí z divízií Activision Blizzard a Xbox, na čo nadväzovalo zatvorenie niekoľkých herných štúdií v máji a ďalšie prepúšťania v tímoch HoloLens a Azure, ako aj v divízii Xbox počas septembra.
Microsoft však nie je jedinou spoločnosťou, ktorá musela pristúpiť k výraznému znižovaniu stavu zamestnancov. Podľa nedávnej správy Národnej banky Slovenska (NBS) hrozí aj Slovensku v nadchádzajúcich rokoch historicky najväčšia vlna prepúšťania. Podľa modelov centrálnej banky by do konca roku 2027 mohlo v krajine zaniknúť až 230-tisíc pracovných miest, čo by znamenalo nárast nezamestnanosti až na 11,5 %. NBS označila za rizikový faktor možnú eskaláciu obchodnej vojny medzi USA a EÚ, vrátane zavedenia vysokých vzájomných ciel, čo by významne negatívne ovplyvnilo rast slovenskej ekonomiky.
V podobnej situácii sa ocitol aj známy japonský koncern Panasonic, ktorý oznámil rozsiahle prepúšťanie až 10-tisíc zamestnancov, z čoho polovica bude domácich pracovníkov a polovica v zahraničí. Dôvodom je pokles ziskov a tržieb spoločnosti. Panasonic tak chce odstrániť pracovné pozície hodnotené ako neefektívne, podobne ako to robia ďalšie globálne firmy v ťažkých hospodárskych časoch.
Hromadné prepúšťanie v technologickom sektore teda zďaleka nie je len problémom Microsoftu, ale zdá sa byť symptomatickým prejavom širších problémov na svetových trhoch, ktoré môžu mať rozsiahle ekonomické dopady po celom svete.